UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 1 |
Simplified search suggestions : Nazrin Abu Bakar |
1 | 2020 thesis | Kesan modul pembelajaran terarah kendiri terhadap pencapaian pelajar tingkatan empat bagi tajuk penulisan karangan fakta Bahasa Melayu Nazrin Abu Bakar Kajian ini bertujuan menentukan kesan modul pembelajaran terarah kendiri terhadap
pencapaian pelajar tingkatan empat bagi tajuk penulisan karangan fakta Bahasa
Melayu. Model Brockett dan Hiemstra serta Torres digunakan dalam kajian ini untuk
menerangkan konsep pembelajaran terarah kendiri yang mengandungi lima elemen
iaitu tanggungjawab dan motivasi, persediaan, faktor persekitaran, sokongan dan
ganjaran serta gaya pengajaran dan pembelajaran. Kajian ini menggunakan reka
bentuk kuasi eksperimen. Pembangunan modul pula menggunakan model lima fasa
Needham. Sampel murid untuk kajian kuasi eksperimen ialah 159 orang pelajar yang
telah dipilih secara pensampelan rawak kluster daripada lima buah sekolah menengah
(A – E) di daerah Sabak Bernam. Untuk kajian kualitatif, dua orang murid daripada
setiap sekolah dipilih untuk dinilai karangan mereka secara terperinci. Instrumen
kajian terdiri daripada ujian (pra dan pos) dan soal selidik. Lima orang pakar telah
mengesahkan instrumen..... 715 hits |