UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 3
Simplified search suggestions : Noor Amy Afiza Mohd Yusof
12018
article
Fuzzy Delphi Method (fdm): determining phase for multicultural-based model of peace education curriculum for preschool children
Noor Amy Afiza Mohd Yusof
Recently, peace has become an issue being discussed especially in regards to cultural diversity. With education, peace can be conveyed to all walks of life and levels, in particular, the children as our future generation. This study aimed to determine phases and their interrelation towards multicultural-based model of peace education curriculum for preschool children. In order to acquire the accepted (agreement) value for each phase and their interrelation based on experts’ opinion, the Fuzzy Delphi Method was adopted. A set of questionnaire was administered to a group of 12 experts selected based on specified criteria. Seven phases (internal awareness, external stimuli, self- formation, personality cultivation, character development, identity development and action build-up) was given to each expert for their suitable selection of the model. Only 4 phases were selected based on the agreement value of above 75% while their interrelation was stipulated by defuzzification value of the .....

676 hits

22018
article
Mengenal pasti keperluan pembinaan model kandungan kurikulum pendidikan keamanan berasaskan multibudaya untuk kanak-kanak prasekolah
Noor Amy Afiza Mohd Yusof
Keamanan merupakan isu yang sering diperkatakan belakangan ini terutamanya yang melibatkan kepelbagaian budaya. Melalui pendidikan, keamanan dapat disampaikan kepada semua peringkat terutamanya kanak-kanak yang merupakan pewaris generasi akan datang. Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti keperluan dalam pembinaan Model Kandungan Kurikulum Pendidikan Keamanan Berasaskan Multibudaya untuk Kanak-kanak Prasekolah. Keperluan berkenaan meliputi keperluan pembinaan dan keperluan isi kandungan. Kajian ini menggunakan kaedah soal selidik bagi mengenal pasti tahap keperluan bagi kedua-dua keperluan berkenaan. Satu soal selidik 5 skala likert ditadbir kepada 200 orang guru prasekolah yang dipilih secara rawak di Semenanjung Malaysia. Nilai min bagi setiap konstruk keperluan dinilai bagi memperoleh tahap keperluan yang diperlukan. Nilai min yang diperoleh bagi keperluan pembinaan kandungan kurikulum adalah sebanyak 4.2879 manakala bagi keperluan isi kandungan kurikulum ialah 4.2480. Berdasarka.....

509 hits

32014
thesis
Kesan penggunaan laman sosial ke atas kaedah pembelajaran kendiri dalam pengajaran dan pembelajaran di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI)
Noor Amy Afiza Mohd Yusof
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan laman sosial ke atas kaedah pembelajaran  kendiri dalam pengajaran dan pembelajaran di Universiti Pendidikan Sultan Idris. Kajian ini  melibatkan 270 orang responden yang terdiri daripada para pelajar peringkat pra-siswazah dan  pasca-siswazah bagi sembilan buah bidang pengajian yang ditawarkan. Kajian ini menggunakan kaedah  tinjauan. Instrumen kajian yang digunakan ialah soal selidik yang mengukur latar belakang responden  meliputi peringkat pengajian, tahun pengajian dan bidang pengajian. Turut diukur sejauh mana laman  sosial digunakan untuk pembelajaran kendiri dan apakah kesan terhadap penggunaan laman sosial ke  atas pembelajaran  kendiri dalam  P&P. Hasil dapatan kajian menunjukkan  pelajar lebih berminat  melayari laman sosial facebook berbanding laman sosial lain. Namun, ianya bukan untuk tujuan  pembelajaran kendiri. Dapatan menunjukkan 45.5% pelajar tidak pasti tentang penggunaan laman sosial  .....

41 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.