UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 3 |
Simplified search suggestions : Noor Amy Afiza Mohd Yusof |
1 | 2018 article | Fuzzy Delphi Method (fdm): determining phase for multicultural-based model of peace education curriculum for preschool children Noor Amy Afiza Mohd Yusof Recently, peace has become an issue being discussed especially in regards to cultural diversity. With education, peace can be conveyed to all walks of life and levels, in particular, the children as our future generation. This study aimed to determine phases and their interrelation towards multicultural-based model of peace education curriculum for preschool children. In order to acquire the accepted (agreement) value for each phase and their interrelation based on experts’ opinion, the Fuzzy Delphi Method was adopted. A set of questionnaire was administered to a group of 12 experts selected based on specified criteria. Seven phases (internal awareness, external stimuli, self- formation, personality cultivation, character development, identity development and action build-up) was given to each expert for their suitable selection of the model. Only 4 phases were selected based on the agreement value of above 75% while their interrelation was stipulated by defuzzification value of the ..... 677 hits |
2 | 2018 article | Mengenal pasti keperluan pembinaan model kandungan kurikulum pendidikan keamanan berasaskan multibudaya untuk kanak-kanak prasekolah Noor Amy Afiza Mohd Yusof Keamanan merupakan isu yang sering diperkatakan belakangan ini terutamanya yang melibatkan kepelbagaian budaya. Melalui pendidikan, keamanan dapat disampaikan kepada semua peringkat terutamanya kanak-kanak yang merupakan pewaris generasi akan datang. Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti keperluan dalam pembinaan Model Kandungan Kurikulum Pendidikan Keamanan Berasaskan Multibudaya untuk Kanak-kanak Prasekolah. Keperluan berkenaan meliputi keperluan pembinaan dan keperluan isi kandungan. Kajian ini menggunakan kaedah soal selidik bagi mengenal pasti tahap keperluan bagi kedua-dua keperluan berkenaan. Satu soal selidik 5 skala likert ditadbir kepada 200 orang guru prasekolah yang dipilih secara rawak di Semenanjung Malaysia. Nilai min bagi setiap konstruk keperluan dinilai bagi memperoleh tahap keperluan yang diperlukan. Nilai min yang diperoleh bagi keperluan pembinaan kandungan kurikulum adalah sebanyak 4.2879 manakala bagi keperluan isi kandungan kurikulum ialah 4.2480. Berdasarka..... 510 hits |
3 | 2014 thesis | Kesan penggunaan laman sosial ke atas kaedah pembelajaran kendiri dalam pengajaran dan pembelajaran di Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) Noor Amy Afiza Mohd Yusof Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan laman sosial ke atas kaedah pembelajaran
kendiri dalam pengajaran dan pembelajaran di Universiti Pendidikan Sultan Idris. Kajian ini
melibatkan 270 orang responden yang terdiri daripada para pelajar peringkat pra-siswazah dan
pasca-siswazah bagi sembilan buah bidang pengajian yang ditawarkan. Kajian ini menggunakan kaedah
tinjauan. Instrumen kajian yang digunakan ialah soal selidik yang mengukur latar belakang responden
meliputi peringkat pengajian, tahun pengajian dan bidang pengajian. Turut diukur sejauh mana laman
sosial digunakan untuk pembelajaran kendiri dan apakah kesan terhadap penggunaan laman sosial ke
atas pembelajaran kendiri dalam P&P. Hasil dapatan kajian menunjukkan pelajar lebih berminat
melayari laman sosial facebook berbanding laman sosial lain. Namun, ianya bukan untuk tujuan
pembelajaran kendiri. Dapatan menunjukkan 45.5% pelajar tidak pasti tentang penggunaan laman sosial
..... 43 hits |