UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Norizan Ismail |
1 | 2016 thesis | Penilaian program memperkukuh bahasa Inggeris di sekolah rendah negeri Kelantan Norizan Ismail Kajian ini bertujuan untuk melihat sejauh mana keberkesanan, kesesuaian dan kecekapan input dilaksanakan dalam program Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBI) di sekolah rendah menepati arahan pekeliling perbendaharaan Bil.2 Tahun 2012,“Bajet Berasaskan Outcome” (OBB). Kajian kuantitatif ini dijalankan secara tinjauan (survey) dengan menggunakan borang soal selidik rubrik dua lapis (DLR) dan diedarkan secara rawak melibatkan 62 sekolah dan seramai 297 orang guru sebagai sampel kajian. Sebanyak 11 hipotesis dibina dan diuji menggunakan ujian-t untuk melihat perbezaan lokasi sekolah iaitu bandar dan luar bandar, ujianAnalysis of Variances(ANOVA) sehala pula untuk melihat perbezaan terhadap pengalaman guru mengajar BI. Manakala Multivariate Analysis of Variance(MANOVA) pula dilakukan untuk melihat perbezaan atribut penilaian input dan dimensi penilaian proses berdasarkan jantina dan opsyen guru serta analisis regresi berganda “stepwise” pula untuk melihat peramal yang menyumbang terhada..... 523 hits |
2 | 2008 monograph | Model sistem audit kewangan sekolah Ismail Khalid, Gadar Kamisan, Saad Norizan, Ahmad Mohamad Ali Roshidi, Kajian adalah bertujuan untuk menghasilkan satu model sistem audit kewangan sekolah. Kajian dijalankan melibatkan sampel seramai 100 responden terdiri daripada juruaudit sekolah di negeri utara Semenanjung Malaysia (Perak, Pulau Pinang, Kedah dan Perlis). Soal selidik mengandungi 49 item yang dikelaskan kepada 3 bahagian (Bahagian A berkenaan profil organisasi, mempunyai 4 item; Bahagian B: berkenaan profil responden, mempunyai 4 item; dan Bahagian C berkenaan standard pengauditan, mempunyai 41 item). Data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan ANOVA, frekuensi, peratus, crosstab, korelasi dan regresi. Hasil kajian menunjukkan bahawa faktor-faktor elemen audit kewangan harus diamalkan dan dipatuhi oleh juruaudit sekolah dalam menjalankan tugas pengauditan. Model ini boleh digunakan oleh juruaudit sekolah kerajaan atau sekolah persendirian, jabatan kerajaan, kerajaan tempatan, badan berkanun, Jabatan Pendidikan Daerah, Jabatan Pendidikan Negeri, Kementerian Pelajaran Malaysia, dan..... 2157 hits |