UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 2
Simplified search suggestions : Norsyaidah Seliaman
12017
thesis
Kajian kes tentang pengajaran Matematik sekolah rendah menggunakan pendekatan kontekstual
Norsyaidah Seliaman
Kajian ini bertujuan bagi mendalami dan meneroka pengajaran matematik sekolah rendah menggunakan pendekatan kontekstual berdasarkan lapan komponen teori Johnson. Terdapat tiga objektif kajian iaitu pemahaman guru matematik mengenai pendekatan kontekstual, pelaksanaan pengajaran kontekstual yang digunakan oleh guru matematik dan halangan yang dihadapi oleh guru matematik dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP). Pendekatan kualitatif secara kajian kes dengan menggunakan penelitian secara naturalistik. Persampelan adalah purposif. Kajian ini melibatkan 4 orang guru matematik daripada dua buah sekolah rendah daripada populasi 107 buah sekolah dalam Daerah Seremban, Negeri Sembilan. Kajian ini melibatkan empat kaedah pengumpulan data iaitu temu bual pra dan pasca pengajaran, pemerhatian, nota lapangan (senarai semak) dan pengumpulan dokumen. Hasil kajian menunjukkan bahawa semua peserta kajian menghadapi kesukaran dan kurang pasti dalam menjelaskan makna pendekatan kontekstual, namun.....

884 hits

22018
article
Pengajaran Matematik sekolah rendah menggunakan pendekatan kontekstual: satu kajian kes
Norsyaidah Seliaman
Kajian ini bertujuan bagi mendalami dan meneroka pengajaran matematik sekolah rendah menggunakan pendekatan kontekstual berdasarkan lapan komponen teori Johnson (2002). Terdapat tiga objektif kajian iaitu pemahaman guru matematik mengenai pendekatan kontekstual, pelaksanaan pengajaran kontekstual yang digunakan oleh guru matematik dan halangan yang dihadapi oleh guru matematik dalam proses pengajaran dan pembelajaran (PdP). Reka bentuk kajian kes secara kualitatif dengan menggunakan penelitian kajian secara naturalistik telah dilaksanakan bagi mengamati sebuah latar tertentu tanpa sedikit pun mengubahnya di mana, persampelan adalah purposif. Kajian ini melibatkan 4 orang guru matematik daripada dua buah sekolah rendah daripada populasi 107 buah sekolah dalam Daerah Seremban, Negeri Sembilan. Kajian ini melibatkan empat kaedah pengumpulan data iaitu temu bual pra dan pasca- pengajaran, pemerhatian, nota lapangan (senarai semak) dan pengumpulan dokumen. Hasil kajian menunjukkan bahawa se.....

366 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.