UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Nurfarihah Kamarudin |
1 | 2020 article | Pembangunan dan persepsi pelajar terhadap modul e-Pentaksiran untuk Massive Open Online Course (MOOC) Kimia Nurfarihah Kamarudin Hasil analisis keperluan dan kajian-kajian lepas menunjukkan bahawa perlaksanaan Massive Open Online Course (MOOC) masih belum mencapai sasaran Kementerian Pendidikan Malaysia. Maka, kajian ini bertujuan untuk membangunkan modul e-pentaksiran untuk MOOC Kimia dan mengkaji persepsi daripada 129 orang responden dalam kalangan pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Kimia. Kajian ini adalah kajian reka bentuk dan pembangunan menggunakan model ADDIE. Instrumen kajian yang terlibat adalah borang penilaian kesahan kandungan modul, soal selidik kebolehpercayaan modul dan soal selidik persepsi. Hasil kajian menunjukkan bahawa nilai S-CVI/Ave yang diperoleh bagi 389 item dalam penilaian kesahan kandungan modul adalah 1.00. Seterusnya, nilai Cronbach’s alpha yang diperoleh bagi kebolehpercayaan modul adalah 0.97. Nilai min dan sisihan piawai bagi persepsi pelajar terhadap modul e-pentaksiran adalah 3.44 dan 0.58 mas..... 821 hits |
2 | 2020 thesis | Pembangunan modul e-pentaksiran untuk Massive Open Online Course (MOOC) Kimia Nurfarihah Kamarudin Kajian ini bertujuan membangunkan modul e-pentaksiran untuk MOOC Kimia. Kajian ini merupakan kajian reka bentuk dan pembangunan. Responden kajian ini terdiri daripada 129 orang pelajar Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Kimia yang telah dipilih secara rawak kelompok. Instrumen kajian adalah borang penilaian kesahan kandungan modul, soal selidik kebolehpercayaan modul dan soal selidik persepsi pelajar terhadap modul. Data yang diperoleh dikumpul dan dianalisis menggunakan Content Validity Index (CVI) bagi menilai kesahan kandungan modul. Kebolehpercayaan modul dianalisis dengan pekali kebolehpercayaan manakala persepsi pelajar terhadap modul dianalisis menggunakan nilai min persepsi. Hasil kajian menunjukkan nilai S-CVI/Ave yang diperoleh bagi 389 item dalam penilaian kesahan kandungan modul adalah 1.00. Seterusnya, nilai Cronbach’s Alpha yang diperoleh bagi kebolehpercayaan modul adalah 0.98. Nilai min dan sisihan piawai bagi persepsi pelajar terhadap modul adalah 3.44 dan 0.59 masing-ma..... 1183 hits |