UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 1
Simplified search suggestions : Nurul Nadia Abd Khani
12024
Article
Kesan modul terapi diri berdasarkan CBT-H terhadap konsep kendiri dalam kalangan murid sekolah menengah
Nurul Nadia Abd Khani
Konsep kendiri merupakan elemen penting dalam perkembangan psikologi dan kesejahteraan murid. Namun, terdapat kekurangan program berstruktur di sekolah yang efektif dalam membangunkan aspek ini. Penyelidikan mengenai penggunaan Modul Terapi Diri berdasarkan Cognitive Behavioral Therapy for Healing (CBT-H) untuk meningkatkan konsep kendiri murid masih terhad. Kajian ini bertujuan mengkaji kesan Modul Terapi Diri berasaskan CBT-H dalam kalangan murid sekolah menengah yang mempunyai tahap konsep kendiri yang rendah. Kajian ini menggunakan reka bentuk eksperimen tulen dengan pra ujian dan pos ujian. Seramai 90 murid sekolah menengah dipilih secara persampelan rawak dan dibahagikan kepada kelompok rawatan dan kawalan. Kelompok rawatan kecil menerima intervensi selama lapan minggu, kelompok rawatan besar dijalankan secara maraton manakala kumpulan kawalan tidak menerima sebarang intervensi. Alat ukur Skala Konsep Kendiri Multidimensi (SKKM) digunakan untuk menilai perubahan sebelum dan selep.....

89 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.