|
UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
| Total records found : 1 |
| Simplified search suggestions : Raiqah Qudsiyah Ridzuan |
| 1 | 2017 Thesis | Analisis hubungan antara gaya pembelajaran dan kemahiran berfikir aras tinggi dengan pencapaian Matematik murid tingkatan satu Raiqah Qudsiyah Ridzuan Kajian tinjauan ini dijalankan bertujuan menentukan gaya pembelajaran dominan, tahap kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) murid serta menganalisis hubungan antara gaya pembelajaran dan tahap KBAT terhadap pencapaian matematik dalam kalangan murid Tingkatan Satu di Daerah Larut, Matang dan Selama, Perak. Sampel kajian terdiri daripada 337 orang murid yang dipilih menggunakan teknik persampelan rawak berstrata. Tiga jenis instrumen digunakan bagi pengumpulan data iaitu, Soal Selidik Gaya Pembelajaran, Ujian KBAT dan Ujian Pencapaian Matematik. Data dianalisis menggunakan statistik deskriptif iaitu, frekuensi, peratus dan min manakala statistik inferensi melibatkan pelaksanaan ujian MANOVA, ujian-t dan korelasi Pearson. Dapatan menunjukkan bahawa gaya pembelajaran dominanmengikut gaya pembelajaran Dunn dan Dunn ialah gaya pembelajaran emosional dan sosiologikal, KBAT murid berada pada tahap yang rendah manakala pencapaian matematik pula berada pada tahap pencapaian memuaskan, iaitu gred ..... 1487 hits |