UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Ratin Wahyu Juni Atma |
1 | 2021 thesis | Reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata bahasa Indonesia kanak-kanak Ratin Wahyu Juni Atma Kajian ini bertujuan mendapatkan kesepakatan pakar terhadap reka bentuk modul
pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata bahasa
Indonesia bagi kanak-kanak. Objektif kajian ialah untuk mengenal pasti komponen
utama bagi reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan bagi kemahiran
perbendaharaan kata bahasa Indonesia kanak-kanak berdasarkan kesepakatan pakar
dan mengenal pasti elemen dalam komponen utama bagi reka bentuk modul
pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata bahasa
Indonesia kanak-kanak berdasarkan kesepakatan pakar. Sampel kajian terdiri daripada
15 guru dan pensyarah bidang pendidikan awal kanak-kanak yang dipilih berdasarkan
persampelan tujuan. Dalam kajian ini, kaedah Fuzzy Delphi (FDM) menggunakan
lima skala Likert digunakan bagi mengumpulkan data kesepakatan pakar. Borang soal
selidik dalam kajian ini terdiri daripada 59 item yang terkandung dalam reka bentuk
modul pembelajaran koperatif jen..... 929 hits |
2 | 2021 article | Kesahan kandungan bagi soal selidik reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak Ratin Wahyu Juni Atma Modul pembelajaran yang spesifik berkaitan kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia yang sistematik adalah terhad. Kajian ini bertujuan mendapatkan kesahan kandungan bagi soal selidik reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan untuk mendapatkan pandangan pakar berkaitan kandungan reka bentuk modul pembelajaran tersebut, iaitu (i) komponen utama; dan (ii) elemen dalam komponen utama yang terdiri daripada objektif pembelajaran, standard pembelajaran, tema-tema pembelajaran, langkah-langkah pembelajaran, aktiviti pembelajaran dan penilaian pembelajaran. Sampel kajian terdiri daripada tiga orang pakar dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Analisis data menggunakan Content Validity Index (CVI), iaitu persetujuan pakar sebanyak 70% ke atas menunjukkan item-item mempunyai kesahan kandungan yang tinggi. Dapatan kajian menunjukkan reka bentu..... 475 hits |