UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 2
Simplified search suggestions : Ratin Wahyu Juni Atma
12021
thesis
Reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata bahasa Indonesia kanak-kanak
Ratin Wahyu Juni Atma
Kajian ini bertujuan mendapatkan kesepakatan pakar terhadap reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata bahasa Indonesia bagi kanak-kanak. Objektif kajian ialah untuk mengenal pasti komponen utama bagi reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan bagi kemahiran perbendaharaan kata bahasa Indonesia kanak-kanak berdasarkan kesepakatan pakar dan mengenal pasti elemen dalam komponen utama bagi reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata bahasa Indonesia kanak-kanak berdasarkan kesepakatan pakar. Sampel kajian terdiri daripada 15 guru dan pensyarah bidang pendidikan awal kanak-kanak yang dipilih berdasarkan persampelan tujuan. Dalam kajian ini, kaedah Fuzzy Delphi (FDM) menggunakan lima skala Likert digunakan bagi mengumpulkan data kesepakatan pakar. Borang soal selidik dalam kajian ini terdiri daripada 59 item yang terkandung dalam reka bentuk modul pembelajaran koperatif jen.....

929 hits

22021
article
Kesahan kandungan bagi soal selidik reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak
Ratin Wahyu Juni Atma
Modul pembelajaran yang spesifik berkaitan kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia yang sistematik adalah terhad. Kajian ini bertujuan mendapatkan kesahan kandungan bagi soal selidik reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak. Kajian ini berbentuk kuantitatif dengan menggunakan kaedah tinjauan untuk mendapatkan pandangan pakar berkaitan kandungan reka bentuk modul pembelajaran tersebut, iaitu (i) komponen utama; dan (ii) elemen dalam komponen utama yang terdiri daripada objektif pembelajaran, standard pembelajaran, tema-tema pembelajaran, langkah-langkah pembelajaran, aktiviti pembelajaran dan penilaian pembelajaran. Sampel kajian terdiri daripada tiga orang pakar dalam bidang pendidikan awal kanak-kanak. Analisis data menggunakan Content Validity Index (CVI), iaitu persetujuan pakar sebanyak 70% ke atas menunjukkan item-item mempunyai kesahan kandungan yang tinggi. Dapatan kajian menunjukkan reka bentu.....

475 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.