UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Rayner Tangkui |
1 | 2020 article | Peningkatan pencapaian dalam pecahan: kerangka konseptual untuk pembelajaran berasaskan permainan digital menggunakan Minecraft Rayner Tangkui Kemajuan pesat teknologi maklumat dan komunikasi (TMK) telah membawa kepada berkembangnya inovasi dan kecanggihan permainan digital. Pelbagai kajian menunjukkan bahawa pembelajaran berasaskan permainan digital adalah berkesan dalam menggalak keterlibatan, motivasi, minat serta peningkatan pencapaian murid dalam pembelajaran. Di samping itu, pembelajaran berasaskan permainan digital juga mampu menyemai kemahiran abad ke-21 seperti kreativiti, komunikasi, kolaborasi dan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT).
Namun demikian, laporan Trends in Mathematics and Science Study (TIMSS) dan Programme for International Student Assessment (PISA) menunjukkan bahawa pencapaian murid Malaysia dalam matematik khususnya yang berkaitan dengan pecahan adalah kurang memuaskan iaitu berada di bawah skor purata antarabangsa. Pembelajaran berasaskan permainan digital yang mengaplikasi Minecraft dilihat mempunyai potensi untuk meningkatkan pencapaian murid dalam pecahan.
Dengan itu, objektif kertas kons..... 960 hits |
2 | 2022 article | Kesan penggunaan Minecraft terhadap pencapaian dan motivasi murid tahun 5 dalam perimeter dan luas Rayner Tangkui Kesukaran dalam melakukan penyelesaian masalah perimeter dan luas telah memberi kesan yang kurang memberangsangkan ke atas pencapaian dan motivasi murid terhadap topik tersebut. Kajian dengan reka bentuk kuasi eksperimen ujian pra dan ujian pasca kumpulan-kumpulan tidak seimbang ini bertujuan untuk mengenal pasti kesan penggunaan Minecraft terhadap pencapaian dan motivasi murid Tahun 5 bagi topik perimeter dan luas. Sampel kajian terdiri daripada 30 orang murid Tahun 5 dalam dua buah kelas sedia ada yang dipilih melalui pensampelan kluster. Kumpulan kawalan terdiri daripada 14 orang murid manakala kumpulan rawatan terdiri daripada 16 orang murid. Data diperolehi melalui ujian pra dan ujian pasca yang ditadbir dan dianalisis untuk mengenal pasti pencapaian murid serta Instructional Materials Motivation Survey (IMMS) untuk mengenal pasti tahap motivasi murid selepas didedahkan dengan pengajaran dan pembelajaran (PdP) perimeter dan kawasan menggunakan Minecraft. Dapatan kajian menunjukkan..... 392 hits |