UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Ros Anita Kartini Mohamed |
1 | 2021 article | Model Sastera Kebangsaan dalam wacana pascakolonial: suatu pembahasan Ros Anita Kartini Mohamed Penelitian makalah ini bertujuan untuk mendeskripsi pengaruh wacana bangsa terjajah dengan bangsa penjajah dalam konteks Pascakolonial. Sumber data daripada penelitian ini adalah model Sastera Kebangsaan dalam wacana pascakolonial di Malaysia dengan merujuk kepada model yang diuar-uarkan oleh Ashcroft. Empat buah model yang dikemukakan Ashcroft melalui pendekatan teoritis beliau ialah, Model Kebangsaan Serantau, Model Berasaskan Bangsa, Model Perbandingan dan Model Ketegangan antara yang dijajah dengan yang terjajah dibincangkan dalam makalah ini. Berdasarkan keempat-empat model yang tertera ini, Model Kebangsaan merupakan model yang dibincangkan dalam makalah ini kerana model ini memperlihatkan ciri budaya dan bahasa menjadi alat dominan. Bahasa adalah alat untuk berinteraksi atau alat untuk berkomunikasi, dalam erti kata lain, bahasa merupakan alat untuk menyampaikan fikiran, gagasan, konsep atau perasaan. Di Malaysia sebagai sebuah negara pascakolonial bahasa senjata pengarang mente..... 286 hits |
2 | 2022 article | Implikasi pengayaan dan pembelajaran pantun terhadap perkembangan kognitif murid sekolah rendah Ros Anita Kartini Mohamed Matlamat penerapan sastera dalam pengayaan dan pembelajaran di sekolah rendah adalah untuk mengukuhkan pengajaran bahasa, menyemai sikap minat membaca, menekankan nilai-nilai murni, melahirkan murid yang berfikiran kritis serta memperolehi pengajaran daripada pembelajaran tersebut. Penerapan pantun di sekolah rendah dapat membantu murid-murid abad ke-21 dalam pengayaan dan pembelajaran ke arah berfikiran kritis. Hal ini kerana dalam pantun tersirat nilai-nilai murni yang diekspresikan dalam kehidupan sehari-hari. Mengajar pantun dalam pengajaran juga memandu murid untuk berhibur, mentafsir dan menilai fenomenanya sehingga kecerdasan emosi kanak-kanak dapat berkembang. Dengan sifatnya yang berstruktur dan mudah dimanipulasi, pantun berupaya mendukung objektif kajian ini. Kaedah kualitatif deskriptif dan pustaka digunakan untuk menganalisis pantun dalam pengayaan dan pembelajaran di bilik darjah. Seterusnya, dapatan perbincangan makalah ini adalah berfokuskan kepada keupayaan murid menge..... 121 hits |