UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Seow Yea Pyng |
1 | 2011 thesis | Persepsi terhadap keberkesanan pembelajaran aktif dalam pengajian dan pembelajaran mata pelajaran ekonomi asas tingkatan empat Seow Yea Pyng Kajian ini dijalankan untuk menilai keberkesanan kaedah pembelajaran aktif dalam
meningkatkan pencapaian akademik, minat, motivasi dan interaksi sosial pelajar bagi
mata pelajaran Ekonomi Asas Tingkatan Empat berbanding dengan kaedah tradisional
‘chalk-and-talk’. Instrumen kajian yang digunakan ialah Ujian Pra dan Ujian
Pencapaian, rancangan mengajar harian dan soal selidik. Kajian ini dilaksanakan
dengan menggunakan reka bentuk eksperimen kuasi. Responden kajian terdiri
daripada 64 orang pelajar Tingkatan Empat di sebuah sekolah menengah Daerah
Kinta Selatan, Perak. Seramai 34 orang pelajar dari sebuah kelas dijadikan kumpulan
rawatan yang mengikuti aktiviti-aktiviti pembelajaran aktif, sementara 30 orang
pelajar dari satu kelas lagi dijadikan kumpulan kawalan yang mengikuti kaedah
tradisional ‘chalk-and-talk’. Data dianalisis dengan menggunakan teknik Analisis
Kovarians (ANCOVA) dan Ujian-T Sampel Berpasangan. Hasil ANCOVA
menunjukkan terdapat kesan kaedah pembela..... 3378 hits |
2 | 2011 thesis | Persepsi terhadap keberkesanan pembelajaran aktif dalam pengajian dan pembelajaran mata pelajaran ekonomi asas tingkatan empat Seow, Yea Pyng Kajian ini dijalankan untuk menilai keberkesanan kaedah pembelajaran aktif dalam meningkatkan
pencapaian akademik, minat, motivasi dan interaksi sosial pelajar bagi mata pelajaran Ekonomi Asas
Tingkatan Empat berbanding dengan kaedah tradisional ‘chalk-and-talk’. Instrumen kajian yang
digunakan ialah Ujian Pra dan Ujian Pencapaian, rancangan mengajar harian dan soal selidik. Kajian
ini dilaksanakan dengan menggunakan reka bentuk eksperimen kuasi. Responden kajian terdiri daripada
64 orang pelajar Tingkatan Empat di sebuah sekolah menengah Daerah Kinta Selatan, Perak. Seramai 34
orang pelajar dari sebuah kelas dijadikan kumpulan rawatan yang mengikuti aktiviti-aktiviti
pembelajaran aktif, sementara 30 orang pelajar dari satu kelas lagi dijadikan kumpulan kawalan yang
mengikuti kaedah tradisional ‘chalk-and-talk’. Data dianalisis dengan menggunakan teknik Analisis
Kovarians (ANCOVA) dan Ujian-T Sampel Berpasangan. Hasil ANCOVA menunjukkan ..... 495 hits |