UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Siti Faridah Shafii |
1 | 2018 article | Kesan pelaksanaan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pemikiran kritis pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran prinsip perakaunan Siti Faridah Shafii Kajian ini bertujuan mengenalpasti kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pemikiran kritis pelajar dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Pendekatan kuantitatif digunakan dengan reka bentuk kuasi eksperimen dan sampel terdiri daripada 31 orang pelajar kumpulan eksperimen dan 34 orang pelajar kumpulan kawalan. Instrumen digunakan iaitu set rangsangan PBM bagi tajuk Penyata Kewangan (milikan tunggal) dan ujian pemikiran kritis Watson-Glaser. Data dianalisis menggunakan kaedah analisis deskriptif dan inferensi. Analisis deskriptif menjelaskan tahap pemikiran kritis pelajar, manakala analisis inferensi pula melibatkan ujian- t yang menerangkan perbezaan bagi pemboleh ubah kajian. Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan tahap pemikiran kritis pada kedua-dua kumpulan dengan kumpulan eksperimen memperoleh peningkatan pencapaian yang lebih tinggi berbanding kumpulan kawalan secara signifikan. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa PBM dapat meningkatkan pemikiran ..... 1113 hits |
2 | 2018 thesis | Kesan pelaksanaan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pemikiran kritis dan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan Siti Faridah Shafii Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap
pemikiran kritis dan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan.
Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimen telah digunakan dalam
kajian ini. Sampel terdiri daripada 31 orang pelajar kumpulan eksperimen dan 34 orang
pelajar kumpulan kawalan. Tiga jenis instrumen digunakan iaitu set rangsangan PBM, ujian pemikiran
kritis Watson-Glaser dan ujian pencapaian melibatkan tajuk Penyata Kewangan (Milikan Tunggal). Data
dianalisis menggunakan kaedah analisis deskriptif dan inferensi. Analisis deskriptif
menjelaskan tahap pemikiran kritis dan pencapaian pelajar, manakala analisis inferensi pula
melibatkan ujian-t yang menerangkan perbezaan bagi pemboleh ubah kajian. Dapatan kajian
menunjukkan terdapat peningkatan ta..... 1338 hits |