| 
               
              UPSI Digital Repository (UDRep)               
              
             | 
            
               | 
          
            
  | 
| Total records found : 2 | 
| Simplified search suggestions : Siti Faridah Shafii | 
| 1 | 2018 Article  |  Kesan pelaksanaan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pemikiran kritis pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran prinsip perakaunan  Siti Faridah Shafii Kajian ini bertujuan mengenalpasti kesan pembelajaran berasaskan masalah (PBM) terhadap pemikiran kritis pelajar dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan. Pendekatan kuantitatif digunakan dengan reka bentuk kuasi eksperimen dan sampel terdiri daripada 31 orang pelajar kumpulan eksperimen dan 34 orang pelajar kumpulan kawalan. Instrumen digunakan iaitu set rangsangan PBM bagi tajuk Penyata Kewangan (milikan tunggal) dan ujian pemikiran kritis Watson-Glaser. Data dianalisis menggunakan kaedah analisis deskriptif dan inferensi. Analisis deskriptif menjelaskan tahap pemikiran kritis pelajar, manakala analisis inferensi pula melibatkan ujian- t yang menerangkan perbezaan bagi pemboleh ubah kajian. Dapatan kajian menunjukkan terdapat peningkatan tahap pemikiran kritis pada kedua-dua kumpulan dengan kumpulan eksperimen memperoleh peningkatan pencapaian yang lebih tinggi berbanding kumpulan kawalan secara signifikan. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa PBM dapat meningkatkan pemikiran ..... 1282 hits  | 
| 2 | 2018 Thesis  |  Kesan pelaksanaan pembelajaran berasaskan masalah terhadap pemikiran kritis dan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan Siti Faridah Shafii Kajian ini bertujuan mengenal pasti kesan pembelajaran  berasaskan  masalah (PBM) terhadap   
pemikiran   kritis   dan   pencapaian   pelajar  dalam   mata   pelajaran   Prinsip Perakaunan.   
Pendekatan   kuantitatif   dengan   reka   bentuk   kuasi   eksperimen   telah digunakan  dalam  
kajian  ini.  Sampel  terdiri  daripada  31  orang  pelajar  kumpulan eksperimen dan 34 orang 
pelajar kumpulan kawalan. Tiga jenis instrumen digunakan iaitu set rangsangan PBM, ujian pemikiran 
kritis Watson-Glaser dan ujian pencapaian melibatkan tajuk Penyata Kewangan (Milikan Tunggal). Data 
dianalisis menggunakan kaedah   analisis   deskriptif   dan   inferensi.   Analisis   deskriptif   
menjelaskan   tahap pemikiran kritis dan pencapaian pelajar, manakala analisis inferensi pula 
melibatkan ujian-t  yang  menerangkan  perbezaan  bagi  pemboleh  ubah  kajian.  Dapatan  kajian 
menunjukkan terdapat peningkatan ta..... 1691 hits  |