UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Siti Nabila Khalid |
1 | 2019 Thesis | Pembangunan dan kebolehgunaan modul pengajaran STEM bagi bidang pembelajaran statistik dan kebarangkalian dalam KSSM Matematik tingkatan dua Siti Nabila Khalid Kajian ini bertujuan untuk membangunkan modul pengajaran STEM bagi bidang
pembelajaran Statistik dan Kebarangkalian dalam KSSM Matematik Tingkatan Dua.
Kajian pembangunan modul ini melibatkan proses kesahan, kebolehpercayaan dan
kebolehgunaan modul. Modul ini dibangunkan berasaskan semua fasa dalam model
ADDIE iaitu (A) analisis, (D) reka bentuk, (D) pembangunan, (I) pelaksanaan dan (E)
penilaian. Modul ini juga diterapkan dengan konsep STEM serta teori pembelajaran
berasaskan inkuiri. Proses kesahan modul dilakukan oleh empat orang pakar. Dapatan
menunjukkan bahawa modul yang dibangunkan mempunyai kesahan yang baik
dengan peratus persetujuannya adalah 92%. Seterusnya, modul ini diuji
kebolehpercayaan dan kebolehgunaanya melalui kaedah tinjauan terhadap 42 orang
guru Matematik sekolah menengah di daerah Kota Bharu, Kelantan. Dapatan
menunjukkan kebolehpercayaan instrumen adalah baik dengan nilai Cronbach’s
Alpha, 0.97. Manakala bagi dapatan kebolehgunaan modul pula menunj..... 6320 hits |
2 | 2019 Article | Pembangunan dan penilaian modul pengajaran STEM bagi bidang pembelajaran statistik dan kebarangkalian dalam KSSM matematik tingkatan dua Siti Nabila Khalid Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah modul pengajaran STEM bagi bidang Statistik dan Kebarangkalian dalam KSSM Matematik Tingkatan 2 serta menentukan kebolehgunaannya. Ini berikutan daripada keputusan ujian TIMSS yang menunjukkan tajuk kebarangkalian mempunyai skor terendah, manakala analisis keperluan menunjukkan peratusan yang tertinggi. Proses pembangunan modul adalah berasaskan Model ADDIE, penerapan konsep STEM serta Teori Pembelajaran berasaskan inkuiri. Seterusnya, bagi memperoleh kesahan, kebolehpercayaan dan kebolehgunaan modul, kajian ini melibatkan 4 orang pakar bidang dan 42 orang guru Matematik. Dapatanmenunjukkan bahawa modul yang dibangunkan mempunyai kesahan yang baik dengan peratusan persetujuannya 92%. Nilai alfa Cronbach 0.97 juga menunjukkan kebolehpercayaan modul adalah sangat baik. Hasil analisis kebolehgunaan modul pula menunjukkan peratusan persetujuannya adalah tinggi. Modul ini dapat memberikan impak positif terhadap proses pembelajaran dan pemudahca..... 748 hits |