| 
              UPSI Digital Repository (UDRep)               |   | 
| 
 | 
| Total records found : 1 | 
| Simplified search suggestions : Suzana Mad Hezir | 
| 1 | 2012 Thesis | Gaya pemikiran dan pendekatan pembelajaran pelajar dalam mata pelajaran perakaunan di sebuah kolej matrikulasi Suzana Mad Hezir Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti gaya pemikiran yang dominan dan kecenderungan pendekatan pembelajaran yang diamalkan oleh pelajar matrikulasi dalam mata pelajaran Perakaunan. Sampel kajian ini terdiri daripada 218 orang pelajar jurusan perakaunan dad sebuah kolej matrikulasi, Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan secara kuantitatif Instrumen yang digunakan adalah soal selidik 48 item yang terdiri daripada tiga bahagian iaitu Sahagian A (3 item - maklumat latar belakang), Sahagian S (25 item - gaya pernikiran) dan Sahagian C (20 item - pendekatan pembelajaran). Analisis deskriptif (peratus dan min) dan statistik inferens (ujian-t, ANOV A dan korelasi Pearson) telah digunakan untuk menclapatkan maklumat berkaitan hubungan di antara pemboleh ubah bersandar (gaya pemikiran dan pendekatan pembelajaran) dengan pemboleh ubah bebas (jantina dan pengetahuan sedia ada). Dapatan kajian telah menunjukkan bahawa pelajar lelaki lebih dominan dalam gaya pemikiran internal berbanding pe..... 493 hits |