UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 3 |
Simplified search suggestions : Syaza Hazwani Zaini |
1 | 2017 thesis | Faktor penentu penerimaan,penggunaan dan keterlibatan aplikasi mudah alih 'Mclass' dalam kalangan pelajar universiti awam, Malaysia Syaza Hazwani Zaini Penggunaan peranti mudah alih dalam pendidikan telah membawa perubahan besar
kepada sistem pendidikan tradisional melalui kemunculan pembelajaran mudah alih
(m-pembelajaran). Peranti mudah alih dilihat berpotensi untuk menyokong
pembelajaran yang lebih demokratik, fleksibel, autonomi, menyeluruh serta
menyokong pembelajaran formal dan tidak formal. Namun demikian, mpembelajaran
di universiti awam merupakan bidang baru dan kadar penggunaannya
perlahan. Ini disebabkan penolakan pengguna untuk menerima sesuatu teknologi
yang mengakibatkan pelaksanaannya berakhir dengan kegagalan.
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor yang menentukan penerimaan,
penggunaan dan keterlibatan pelajar dalam aplikasi mudah alih MClass dalam
kalangan pelajar di universiti awam. MClass merupakan satu aplikasi mudah alih
yang membolehkan capaian akses cepat kepada Internet dari peranti mudah alih
kepada kandungan kursus. Konsep MClass mirip kepada Sistem Pengurusan
Pembelajaran (LMS) namun ..... 1403 hits |
2 | 2023 article | Digital storytelling video analysis for improving digital material reading practices (NILAM): A case study Syaza Hazwani Zaini One way to help students improve their digital reading skills is through a digital story video. The fact that students are starting to prefer digital reading materials is a good sign because it shows that they are keeping up with modern technology. Therefore, this study aims to analyze digital storytelling videos to improve the practice of reading digital materials (NILAM). The design of this study is qualitatively using document analysis and semi-structured interviews as a method of data collection. Semi-structured interviews were conducted with three study participants to examine the Reading Incentive Planning and Activity Report and school-level NILAM data. The findings imply that digital narrative videos can enhance reading behaviors. Via reading-promoting school activities, students have also been introduced to digitalization activities. Revising the school-based reading program (NILAM), this digital storytelling film can improve the practice of reading digital content. This study..... 69 hits |
3 | 2010 thesis | Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka Syaza Hazwani Zaini Pelaksanaan Pusat Akses Sekolah merupakan salah satu daripada pelbagai inisiatif Kementerian
Pelajaran Malaysia dalam menyediakan infrastruktur ICT yang mencukupi bagi menjayakan program
Pembestarian Sekolah. Oleh demikian, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penggunaan Pusat
Akses Sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Kajian ini
memfokuskan kepada literasi ICT murid, penggunaan Pusat Akses Sekolah dalam kalangan murid serta
sikap murid terhadap Pusat Akses Sekolah.
Kajian yang menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian ini telah melibatkan sampel sebanyak
545 orang murid Tahun 5 yang terdiri daripada 263 orang murid lelaki dan 282 orang murid perempuan
dari 8 buah sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Data kajian telah dianalisa
menggunakan perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS). Hasil analisa dapatan
kajian telah dihuraikan dalam bentuk statistik diskriptif iaitu tab..... 55 hits |