UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 3
Simplified search suggestions : Syaza Hazwani Zaini
12017
thesis
Faktor penentu penerimaan,penggunaan dan keterlibatan aplikasi mudah alih 'Mclass' dalam kalangan pelajar universiti awam, Malaysia
Syaza Hazwani Zaini
Penggunaan peranti mudah alih dalam pendidikan telah membawa perubahan besar kepada sistem pendidikan tradisional melalui kemunculan pembelajaran mudah alih (m-pembelajaran). Peranti mudah alih dilihat berpotensi untuk menyokong pembelajaran yang lebih demokratik, fleksibel, autonomi, menyeluruh serta menyokong pembelajaran formal dan tidak formal. Namun demikian, mpembelajaran di universiti awam merupakan bidang baru dan kadar penggunaannya perlahan. Ini disebabkan penolakan pengguna untuk menerima sesuatu teknologi yang mengakibatkan pelaksanaannya berakhir dengan kegagalan. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti faktor yang menentukan penerimaan, penggunaan dan keterlibatan pelajar dalam aplikasi mudah alih MClass dalam kalangan pelajar di universiti awam. MClass merupakan satu aplikasi mudah alih yang membolehkan capaian akses cepat kepada Internet dari peranti mudah alih kepada kandungan kursus. Konsep MClass mirip kepada Sistem Pengurusan Pembelajaran (LMS) namun .....

1403 hits

22023
article
Digital storytelling video analysis for improving digital material reading practices (NILAM): A case study
Syaza Hazwani Zaini
One way to help students improve their digital reading skills is through a digital story video. The fact that students are starting to prefer digital reading materials is a good sign because it shows that they are keeping up with modern technology. Therefore, this study aims to analyze digital storytelling videos to improve the practice of reading digital materials (NILAM). The design of this study is qualitatively using document analysis and semi-structured interviews as a method of data collection. Semi-structured interviews were conducted with three study participants to examine the Reading Incentive Planning and Activity Report and school-level NILAM data. The findings imply that digital narrative videos can enhance reading behaviors. Via reading-promoting school activities, students have also been introduced to digitalization activities. Revising the school-based reading program (NILAM), this digital storytelling film can improve the practice of reading digital content. This study.....

69 hits

32010
thesis
Penggunaan pusat akses sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka
Syaza Hazwani Zaini
Pelaksanaan Pusat Akses Sekolah merupakan salah satu daripada pelbagai inisiatif Kementerian  Pelajaran Malaysia dalam menyediakan infrastruktur ICT yang mencukupi bagi menjayakan program  Pembestarian Sekolah. Oleh demikian, kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti penggunaan Pusat  Akses Sekolah dalam kalangan murid sekolah rendah di daerah Melaka Tengah, Melaka. Kajian ini  memfokuskan kepada literasi ICT murid, penggunaan Pusat Akses Sekolah dalam kalangan murid serta  sikap murid terhadap Pusat Akses Sekolah.   Kajian yang menggunakan soal selidik sebagai instrumen kajian ini telah melibatkan sampel sebanyak  545 orang murid Tahun 5 yang terdiri daripada 263 orang murid lelaki dan 282 orang murid perempuan  dari 8 buah sekolah rendah di daerah Melaka Tengah,  Melaka.  Data kajian  telah dianalisa  menggunakan perisian Statistical Package for the Social Science (SPSS). Hasil analisa dapatan  kajian telah dihuraikan dalam bentuk statistik diskriptif iaitu tab.....

55 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.