UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 1 |
Simplified search suggestions : Umi Kalsom Abdul Majid |
1 | 2008 thesis | Keberkesanan Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran Umi Kalsom Abdul Majid Penyelidikan ini bertujuan untuk mengkaji kesan kaedah Pembelajaran Kolaboratif Berbantukan
Komputer terhadap pencapaian pelajar yang berlainan gaya pembelajaran. Dua bentuk kaedah yang
dikaji iaitu kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer bebas dan terpimpin. Empat jenis
gaya pembelajaran dari klasifikasi gaya pembelajaran Kolb digunakan iaitu, Akomodator,
Assimilator, Diverger dan Konverger. Dalam kajian ini Koswer "Blood Circulatory System"
dibangunkan berdasarkan kepada model ISD Alessi dan Trollip (200 I) serta model 4 MAT oleh McCarthy
(1990) yang digunakan sebagai alat kajian. Kajian menggunakan rekabentuk faktorial 2 X 4.
Pembolehubah tidak bersandar ialah dua jenis kaedah pembelajaran kolaboratif berbantukan komputer
dan pembolehubah bersandar ialah pencapaian iaitu skor ujian (Pasca - Pra). Dalam kajian ini gaya
pembelajaran diukur dengan mengunakan ujian HBDI "Herrmann Brain Dominance Instrumenl". Sampel
kajian terdiri daripa..... 35 hits |