UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 4 |
Simplified search suggestions : Zaharah Osman |
1 | 2016 article | Perkembangan emosi kanak-kanak menggunakan lagu Didi & Friends Osman Zaharah, 1622 hits |
2 | 2008 monograph | Kepercayaan guru prasekolah terhadap penilaian dalam pendidikan prasekolah Osman Zaharah, Penilaian merupakan satu tugas profesional yang paling penting kepada guru prasekolah. Guru-guru menjalankan penilaian dalam kelas untuk mengetahui pencapaian dan objektif yang ditetapkan dapat dikuasai oleh kanak-kanak. Penyelidikan ini dilaksanakan untuk melihat kepercayaan guru prasekolah tentang penilaian dalam pendidikan prasekolah. Responden kajian terdiri daripada 100 orang guru prasekolah dari Kementerian Pelajaran Malaysia, KEMAS dan PERPADUAN di daerah Batang Padang. Data-data penyelidikan diperolehi melalui soal selidik dan keputusan penyelidikan menunjukkan guru prasekolah mempunyai kepercayaan yang tinggi tentang penilaian dalam aspek tujuan, teknik, penggunaan dan keperluan latihan dan perkembangan keperluan profesional... 954 hits |
3 | 2021 article | Interaction module development based on higher order thinking skills Zaharah Osman This research aims to study the development process of learning modules in order to increase the interaction between teachers and children based on Higher Order Thinking Skills (HOTS) in story-telling activities. The development process involves material preparation, expert review, and module content assessment. This module development process employs four experts from different fields. A few suggestions have been identified and improvements were made based on the suggestions given. The revised module is assessed for content accuracy by four evaluators, where two are early childhood education experts and two are kindergarten teachers. There are three aspects that are evaluated, which are module delivery and presentation, module content, and language presentation. Findings show this module has good verified content and meets the targets of the evaluators who are experts in their field, and module target users. Therefore, this module can be used by parents and educators to build knowledg..... 381 hits |
4 | 2022 article | Interaksi guru dengan kanak-kanak melalui pembelajaran berasaskan inkuri Zaharah Osman Kajian ini dilakukan untuk meneroka interaksi kanak-kanak melalui pembelajaran berasaskan inkuiri. Reka bentuk kualitatif dengan kaedah kajian kes digunakan dalam kajian ini. Instrumen kualitatif seperti temu bual, borang senarai semak dan analisis dokumen berdasarkan rancangan pelajaran harian. Kajian ini melibatkan empat orang kanak-kanak berusia enam tahun, dua lelaki dan dua perempuan dari prasekolah di Pulau Pinang. Penyelidik melakukan temu bual sebelum dan selepas pelaksanaan strategi pembelajaran berasaskan inkuiri untuk mengenal pasti interaksi kanak-kanak. Sementara itu, borang senarai semak digunakan semasa pemerhatian untuk memerhatikan sebarang tingkah laku interaksi kanak-kanak. Analisis dokumen pada rancangan pengajaran harian dilakukan untuk membincangkan interaksi kanak-kanak. Kajian mendapati bahawa pelaksanaan strategi pembelajaran berasaskan inkuiri mendorong interaksi yang positif dalam kalangan kanak-kanak. Justeru dalam konteks kajian, interaksi guru dengan kanak..... 129 hits |