UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 2
Simplified search suggestions : Zainab Alias
12021
article
Keberkesanan kaedah Kelas Berbalik ke atas pencapaian dan kesediaan murid dalam topik Set bagi murid tingkatan 4
Zainab Alias
Kajian ini dijalankan untuk mengkaji tentang keberkesanan kaedah Kelas Berbalik ke atas pencapaian dan kesediaan murid dalam topik Set. Kajian tinjauan ini menggunakan teknik persampelan rawak mudah untuk memilih 30 responden di salah sebuah sekolah menengah di Malaysia. Kajian ini menggunakan dua instrumen iaitu soal selidik dan satu set soalan ujian pencapaian dalam topik Set. Soal selidik terdiri daripadadua bahagian. Bahagian A memperincikan latar belakang responden seperti jantina, bangsa, jawatan di sekolah dan lokasi sekolah manakala bahagian B pula mengemukakan 40 item kesediaan murid dalam penggunaan Kaedah Kelas Berbalik. Item kesediaan murid dikategorikan kepada sub-konstruk pemahaman, emosi, persepsi dan tingkah laku. Data kajian dianalisis menggunakan kaedah deskriptif dan inferensi (t-test dan ANOVA). Dapatan kajian menunjukkan tahap kesediaan murid berada pada tahap yang tinggi untuk keempatempat sub-konstruk. Selain itu, terdapat perbezaan yang signifikan pada sub-konst.....

460 hits

22023
thesis
Pembangunan dan kebolehgunaan modul pengajaran STEM-C mengintegrasikan pembelajarn berasaskan projek bagi topik pengamiran tingkatan 5
Zainab Alias
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menguji kebolehgunaan modul pengajaran Sains, Teknologi, Engineering dan Matematik mengintegrasikan pembelajaran berasaskan projek bagi topik Pengamiran Tingkatan 5 yang dinamakan Modul STEM-C berteraskan kepada bidang pembelajaran Kalkulus. Kajian ini menggunakan Reka Bentuk Kajian Pembangunan dengan mengaplikasikan Model ADDIE iaitu analisis (A), reka bentuk (D), pembangunan (D), pelaksanaan (I) dan penilaian (E) sebagai turutan langkah yang sistematik dalam membangunkan Modul STEM-C. Modul ini didasari teori Konstruktivisme dan Constructionism serta gaya pembelajaran abad ke-21 di mana Rancangan Pengajaran Harian mengorientasikan Model Pengajaran 5E (Engagement, Elaboration, Exploration, Explanation, Evaluation) dan Model PaDL (Planning and Design Learning). Kajian kuantitatif ini menggunakan soal selidik untuk menentukan tahap kesahan dan kebolehgunaan modul dari perspektif guru. Lima orang pakar telah menilai kesahan kandunga.....

291 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.