UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Zainab Alias |
1 | 2021 article | Keberkesanan kaedah Kelas Berbalik ke atas pencapaian dan kesediaan murid dalam topik Set bagi murid tingkatan 4 Zainab Alias Kajian ini dijalankan untuk mengkaji tentang keberkesanan kaedah Kelas Berbalik ke atas pencapaian dan kesediaan murid dalam topik Set. Kajian tinjauan ini menggunakan teknik persampelan rawak mudah untuk memilih 30 responden di salah sebuah sekolah menengah di Malaysia. Kajian ini menggunakan dua instrumen iaitu soal selidik dan satu set soalan ujian pencapaian dalam topik Set. Soal selidik terdiri daripadadua bahagian. Bahagian A memperincikan latar belakang responden seperti jantina, bangsa, jawatan di sekolah dan lokasi sekolah manakala bahagian B pula mengemukakan 40 item kesediaan murid dalam penggunaan Kaedah Kelas Berbalik. Item kesediaan murid dikategorikan kepada sub-konstruk pemahaman, emosi, persepsi dan tingkah laku. Data kajian dianalisis menggunakan kaedah deskriptif dan inferensi (t-test dan ANOVA). Dapatan kajian menunjukkan tahap kesediaan murid berada pada tahap yang tinggi untuk keempatempat sub-konstruk. Selain itu, terdapat perbezaan yang signifikan pada sub-konst..... 460 hits |
2 | 2023 thesis | Pembangunan dan kebolehgunaan modul pengajaran STEM-C mengintegrasikan pembelajarn berasaskan projek bagi topik pengamiran tingkatan 5 Zainab Alias Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menguji kebolehgunaan modul pengajaran
Sains, Teknologi, Engineering dan Matematik mengintegrasikan pembelajaran berasaskan
projek bagi topik Pengamiran Tingkatan 5 yang dinamakan Modul STEM-C berteraskan
kepada bidang pembelajaran Kalkulus. Kajian ini menggunakan Reka Bentuk Kajian
Pembangunan dengan mengaplikasikan Model ADDIE iaitu analisis (A), reka bentuk (D),
pembangunan (D), pelaksanaan (I) dan penilaian (E) sebagai turutan langkah yang
sistematik dalam membangunkan Modul STEM-C. Modul ini didasari teori
Konstruktivisme dan Constructionism serta gaya pembelajaran abad ke-21 di mana
Rancangan Pengajaran Harian mengorientasikan Model Pengajaran 5E (Engagement,
Elaboration, Exploration, Explanation, Evaluation) dan Model PaDL (Planning and
Design Learning). Kajian kuantitatif ini menggunakan soal selidik untuk menentukan
tahap kesahan dan kebolehgunaan modul dari perspektif guru. Lima orang pakar telah
menilai kesahan kandunga..... 291 hits |