UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Zainaba Omar |
1 | 2020 Article | Pengajaran dan pembelajaran berasaskan tugasan meningkatkan motivasi dan keyakinan bertutur bahasa Melayu dalam kalangan murid sekolah rendah Zainaba Omar Tinjauan yang dijalankan oleh Kementerian Pendidikan Singapura menunjukkan peningkatan penggunaan bahasa Inggeris dalam kalangan murid darjah satu di rumah berlaku dalam kalangan keluarga Melayu daripada 18 peratus pada tahun 1999 kepada 67 peratus pada tahun 2019. Hal ini menyebabkan murid kurang atau tidak mendapat pendedahan kepada persekitaran yang sesuai untuk bertutur bahasa Melayu justeru tidak dapat bertutur bahasa Melayu dengan fasih. Kajian ini bertujuan untuk meneroka penggunaan Pengajaran dan Pembelajaran Berasaskan Tugasan (PPBT) yang diubahsuai daripada model PPBT Ellis dan Model PPBT Willis untuk meningkatkan motivasi murid belajar dan bertutur bahasa Melayu di sekolah. Melalui tugasan yang menjadi elemen utama PPBT, murid akan berpeluang menggunakan bahasa Melayu secara aktif. Kajian tinjauan ini menggunakan seramai 30 orang murid daripada sebuah sekolah rendah.
Mereka telah diajar dengan menggunakan kaedah PPBT yang diubahsuai ini selama lima minggu. Instrumen ya..... 737 hits |
2 | 2021 Thesis | Kesan kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Berasaskan Tugasan (PPBT) terhadap pertuturan Bahasa Melayu murid sekolah rendah di Singapura Zainaba Omar Kajian ini mengetengahkan kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Berasaskan Tugasan
(PPBT) bagi merangsang murid-murid yang terdiri daripada penutur natif Melayu
untuk bertutur bahasa Melayu. Dasar kedwibahasaan di Singapura yang menekankan
pembelajaran bahasa Inggeris dan satu bahasa ibunda menyebabkan murid-murid yang
mengambil bahasa Melayu tidak berupaya bertutur bahasa Melayu. Oleh itu, kajian ini
bertujuan meneroka keberkesanan PPBT untuk mengajar kemahiran bertutur bahasa
Melayu. Kaedah kuasi eksperimen digunakan bagi mengkaji keberkesanan PPBT untuk
mengajar kemahiran bertutur kepada murid sekolah rendah di Singapura. Kajian ini
melibatkan murid darjah lima dari dua buah sekolah yang berbeza. Sebuah sekolah
dengan murid seramai 30 murid menjadi kumpulan rawatan manakala sebuah sekolah
lagi dengan 22 murid sebagai kumpulan kawalan. Kumpulan rawatan menggunakan
PPBT dan kumpulan kawalan menggunakan pendekatan konvensional. Ujian pra
dijalankan sebelum kumpulan rawatan men..... 2429 hits |