|
UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
| Total records found : 3 |
| Simplified search suggestions : Zuraini Ramli |
| 1 | 2016 Article | Kepelbagaian modaliti dalam pengajaran dan pembelajaran dwibahasa Ramli Zuraini, Pengajaran dan pembelajaran secara dwibahasa merupakan satu proses yang kompleks. Selain menggunakan lebih daripada satu bahasa (lisan dan penulisan), proses pengajaran dan pembelajaran juga tidak dapat lari daripada melibatkan kepelbagaian modaliti seperti gerak isyarat, jadual, rajah, dan model tiga dimensi. Kajian ini melihat bagaimana bahasa digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik dan Sains secara dwibahasa, iaitu yang menggunakan bahasa Inggeris (bahasa pengantar) dan bahasa Melayu (bahasa kebangsaan). Fokus kajian adalah peranan kepelbagaian modaliti dalam membantu pengajaran dan pembelajaran dijalankan dengan berkesan. Data diperoleh daripada rakaman video pengajaran dan pembelajaran dalam kelas, berserta temu bual dengan guru dan murid, serta pemerhatian di dalam kelas. Data dianalisis menggunakan pakej perisian Transana, khususnya untuk menjana dan meneliti prosedur pengekodan data. Dapatan kajian menunjukkan bahawa kepelbagaian modaliti memainkan peranan yang pe..... 1322 hits |
| 2 | 2014 Thesis | Teaching and learning mathematics and science in a second or third language Zuraini Ramli Teaching and learning in a second or a third language is not an easy task. Literatures have indicated that teachers and students involved have to struggle in order to cope with a language policy that requires them to teach or learn in an unfamiliar language. There is no doubt that in the learning process, language is the most powerful tool to deliver knowledge and skills. It becomes more difficult for learning to occur effectively if the language of instruction becomes a barrier to the learners. This study focuses on the teaching and learning of mathematics and science in English in Malaysia, where English is a second or a third language to both teachers and students. The main aim of this research is to investigate how languages are used in mathematics and science classes taught in a second or third language, and to understand how these are supported with multimodal resources. This study employed qualitative methods, involving a multiple case study and interpretive research paradigm. A..... 1596 hits |
| 3 | 2019 Article | Pendidikan dwibahasa di Malaysia: upaya Bahasa Melayu Zuraini Ramli Keupayaan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu telah terbukti sejak sekian lama dan tidak perlu diragui lagi. Makalah ini meneliti peranan dan kedudukan bahasa Melayu dalam bidang pendidikan, pada ketika Malaysia melaksanakan dasar bahasa Inggeris sebagai bahasa pengantar untuk mata pelajaran Sains dan Matematik. Kajian dijalankan secara kualitatif di dua buah sekolah menengah di negeri Melaka, melibatkan kaedah rakaman video dalam kelas, temu bual separa berstruktur dengan guru dan kumpulan pelajar terpilih, serta pemerhatian dalam kelas. Data dianalisis menggunakan perisian penganalisis kualitatif data Transana, melalui prosedur pengekodan. Dapatan kajian menunjukkan bahawa bahasa Melayu digunakan dalam majoriti aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang dirakam, melibatkan interaksi formal dan tidak formal guru dan pelajar. Bahasa Inggeris pula, hanya digunakan dalam perbualan formal, apabila disertai oleh bahan-bahan sokongan seperti buku teks, video, dan nota di papan putih sahaja. Ke..... 745 hits |