UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 9 |
Simplified search suggestions : Azmil Hashim |
1 | 2013 article | Latar belakang guru tahfiz dan amalan kaedah pengajaran tahfiz al-Quran di Malaysia Hashim Azmil, Tamuri Ab. Halim, Jemali Misnan, The aim of this study is to explore the teaching method of Quran memorization (tahfiz) at Darul Quran JAKIM and State Maahad Tahfiz Quran (MTQN). This study involved 103 teachers in 11 institutions of tahfiz and maahad who are teaching the JAKIM Diploma programme at the Tahfiz Darul Quran. The questionnaires were developed by the researcher and the contents were validated by an expert panel. The reliability score of alpha Cronbach for all parts of the questionnaires was found to be high (> 0.9). The quantitative data of the questionnaires were analyzed using the statistical descriptive method such as frequency, percentage, mean and standard deviations. They were analyzed using the Statistical Package for Social Sciences (SPSS). This study found that the level of practices effectiveness for teaching methods in tahfiz was moderately high. The result of the inferential studies showed that there was no significant difference between the methods of tahfiz teaching and the teachers’ backgr..... 1014 hits |
2 | 2014 article | Hubungan antara adab-adab pembelajaran tahfiz dan pencapaian hafazan pelajar Hashim Azmil, Jemali Misnan, Tamuri Ab. Halim, Che Noh Mohd Aderi, The aim of this study was to identify the etiquette used by students in memorizing al-Quran (hifz) and differences in backgrounds of students with the practice of the etiquette of memorizing al-Quran. This study also aimed at identifying the relationship between etiquette of memorization al-Quran and hifz achievement. This study involved 212 tahfiz students in the Diploma Tahfiz Darul Quran program in Malaysia. Questionnaires were developed by the researchers and the contents were validated by an expert reference panel. The results of the study showed that Cronbach alpha reliability value for all parts of the questionnaire were high (> .9). Data were analyzed descriptively using mean, standard deviation and percentage. The differences and relationship of inferential data were analyzed using t-test and Pearson correlation. The results of this study showed that the etiquette of memorization of al-Quran was high. Inferential data analysis showed that there was a significant difference bet..... 1382 hits |
3 | 2015 article | Hubungan antara tahap kemahiran al-Quran guru dan pencapaian tajwid al-Quran pelajar KKQ di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur Hashim Azmil, Saili Jahidih, Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti hubungan antara tahap kemahiran al-Quran guru Kelas Khas Kemahiran Membaca dan Menghafaz al-Quran (KKQ) dan pencapaian pelajar dalam pelajaran tajwid al-Quran di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Seramai 134 orang pelajar KKQ terlibat dalam kajian ini. Kajian kuantitatif ini menggunakan reka bentuk kajian tinjauan dan data kajian diperoleh dengan menggunakan sebuah instrumen soal selidik. Kesahan data dilakukan dengan menubuhkan panel rujukan pakar. Data dianalisis secara inferensi untuk mendapatkan nilai korelasi pearson bagi pemboleh ubah yang dikaji. Melalui kajian rintis yang dijalankan, didapati kebolehpercayaan alat kajian berdasarkan alfa Cronbach berada pada tahap tinggi iaitu >0.80. Dapatan kajian menunjukkan, terdapat hubungan signifikan pada tahap yang rendah antara tahap kemahiran al-Quran guru dengan pencapaian tajwid al-Quran pelajar. Justeru, kemahiran ini perlu dikuasai dan ditingkatkan oleh guru KKQ kerana ia merupakan salah sa..... 746 hits |
4 | 2015 article | Kajian mengenai hubungan antara teknik pembelajaran tahfiz dan pencapaian hafazan al-Qur’an para pelajar Hashim Azmil, Jemali Misnan, Matlamat utama kajian ialah meninjau teknik pembelajaran tahfiz al-Quran di institusi-institusi tahfiz di Malaysia. Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti teknik yang digunakan oleh pelajar dalam pembelajaran tahfiz, perbezaan latarbelakang pelajar dan amalan teknik pembelajaran tahfiz. Kajian ini juga mengenal pasti adakah terdapat hubungan antara teknik pembelajaran tahfiz dengan pencapaian pelajar. Kajian ini melibatkan 212 pelajar dari seluruh institusi tahfiz yang mengambil Diploma Tahfiz Darul Quran di Malaysia. Instrumen soal selidik digunakan dalam kajian ini telah dibina sendiri oleh penyelidik dan disahkan kandungannya oleh panel rujukan pakar. Tahap nilai kebolehpercayaan Alpha Cronbach bagi semua bahagian dalam soal selidik adalah tinggi (>0.9). Data kajian dianalisis secara deskriptif menggunakan min, sisihan piawai dan peratus. Manakala untuk mendapatkan perbezaan dan hubungan, data dianalisis secara inferensi menggunakan ujian-t dan korelasi Pearson. Analisis data inf..... 864 hits |
5 | 2015 article | Kesediaan guru dalam pengajaran Model Tasmik program j-Qaf Mohd Pisol Mohd Izzuddin, Hashim Azmil, Abd. Ghani Kamarulzaman, Komponen asas guru j-QAF yang berkesan memerlukan kepada kemahiran dalam pengajaran dan pembelajaran, penguasaan ilmu pengetahuan, motivasi diri dan personaliti yang positif. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kesediaan guru dalam menjalankan Model Tasmik di sekolah kebangsaan. Sampel kajian ini terdiri daripada 422 orang guru j-QAF. Dapatan kajian ini diperoleh menggunakan kaedah tinjauan (survey) yang menggunakan soal selidik sebagai instrumen. Sebanyak 22 item telah diuji dan dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif. Hasil dapatan kajian menunjukkan 19 item berada pada tahap tinggi dengan min antara (4.01 hingga 5.00), manakala 2 item berada pada tahap sederhana tinggi (min=3.01-4.00). Dapatan keseluruhan menunjukkan bahawa tahap kesediaan guru berada pada tahap yang tinggi iaitu (min=4.27, sp.=0.392). Diharapkan kajian ini mampu menjadi panduan dalam memperbaiki dan memantapkan lagi perlaksanaan pengajaran guru j-QAF yang telah sedia ada dan menyelesaikan perm..... 1378 hits |
6 | 2015 article | Pelaksanaan aktiviti keagamaan dan hubungannya dengan penghayatan kerohanian anggota tentera Malaysia Bujai Mohd Rashidi, Hashim Azmil, Kertas kerja ini adalah untuk meninjau peranan dan sumbangan aktiviti keagamaan yang dilaksanakan di Insitut Latihan dan Kefahaman Islam ATM (ILMI) dalam menjana kekuatan tempur anggota tentera (Spiritual Combat Power). Aktiviti keagamaan merupakan salah satu elemen pendidikan yang digunakan di ILMI yang diadaptasi daripada Tarbiyyah Askariyyah Khalid Shantut (2003). Kajian ini berbentuk tinjauan untuk mencari maklumat tentang pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (P&P) pendidikan Islam ILMI dalam membentuk keperibadian dan rohani anggota sepanjang kursus dilaksanakan. Maklumat diperoleh adalah melalui soalan soal selidik yang diedarkan kepada pelatih-pelatih yang telah menghadiri kursus di ILMI. Pelatih—pelatih dikehendaki memberi respon terhadap 127 item yang berkaitan penilaian input, proses dan produk yang diadaptasi daripada model CIPP. Respon skala likert lima mata digunakan dalam soal selidik. Statistik deskriptif menggunakan min dan sisihan piawai bertujuan untuk melaporkan..... 1032 hits |
7 | 2017 article | Pendekatan pengajaran dalam kalangan pensyarah tahfiz al-Quran di Malaysia Abdul Rahim Mohamad Marzuqi, Hashim Azmil, 832 hits |
8 | 2017 article | The influence of al-Sahihayn on popular hadith literatures: the case of Khazinah al-Asrar Jalilah al-Adhkar Abdullah Wahyu Hidayat, Mohd Zarif Muhammad Mustaqim, Borham Abd Hadi, Hashim Azmil, 1743 hits |
9 | 2019 article | Learning quality innovation through integration of pedagogical skill and adaptive technology Azmil Hashim This paper aims to explore the modern learning environment (MLE) which may emerge from the secondary education into the tertiary education. This integration usually derives from enhancing the pedagogical skill and adaptive technology to strengthen the teaching and learning process. Literature review from referred books and journals was conducted with thematic analysis. The investigation was employed in depth analysis from referred books, journals and conferences using the keywords of pedagogical skill and adaptive technology and modern learning environment. The multiple finding from met-synthesis was conducted by searching for the information which is organised using substantive keywords. The findings reveal that the role of MLE can be divided into attempting to perform learning quality, integrating the learning with continuous process, making easy in getting the sources, creating flexibility in learning. This study is expected to contribute the way of maintaining inside factor within ..... 1500 hits |