UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 6 |
Simplified search suggestions : Chee Ken Nee |
1 | 2017 thesis | Modelling of teachers’ leadership competencies and its relationships with principals’ developmental leadership behavior and teachers’ commitment to change Kho, Fanny Chee Yuet The main purpose of this study is to develop an empirically substantiated Teacher Leadership Competency Model (TLCM). The study also aspired to identify the relationship between Teachers’ Leadership Competencies (TLC) and Principals’ Developmental Leadership Behavior (PDLB), PDLB and Teachers’ Commitment to Change (TCC). Further, the study also intended to ascertain the relationships among TLC, PDLB and TCC. Structural Equation Modeling was applied to test the model. A total of 928 teachers from 58 High Performing Secondary Schools in Malaysia completed the survey. The analysis yielded a four-factor TLC Model, namely Fostering a Collaborative Culture; Facilitating Improvement and Establishing Standards for Student Behavior, Modelling Leadership Attributes and Skills; and Performing as Referral Leader. The finding shows that TLC Model will benefit school principals in developing effective teacher leadership among teachers in schools. Meanwhile, the TLC Scale with 16 items offers a..... 2535 hits |
2 | 2015 thesis | Realisme dalam cerpen-cerpen dua penulis Mahua di Malaysia Yau, Chee Theng Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti pemikiran penulis karya Mahua melalui penelitian persoalan dan realiti hidup masyarakat Cina di Malaysia yang dicerminkan dalam karya cerpen Mahua. Sebanyak 75 buah cerpen karya iaitu karya oleh Tuo Ling sebanyak 34 buah dan Yun Lifeng sebanyak 31 buah telah dianalisis. Analisis teks berpandukan Teori Cerminan Lukacs dilaksanakan untuk menganalisis, mengupas plot perwatakan cerpen dari aspek budaya, pendidikan, ekonomi dan politik. Dapatan kajian dilaporkan secara deskriptif. Didapati aspek yang paling kerap diperbincangkan melalui cerpen kedua-dua penulis adalah aspek budaya manakala politik kurang dipaparkan. Dalam aspek budaya, penekanan diberikan kepada pendidikan, dunia kewanitaan dan pengaruh nilai Konfusianisme dalam masyarakat Cina. Gejala sosial yang dipaparkan adalah perjudian, pelacuran dan amalan rasuah. Selain itu, persoalan Bahasa Melayu, masalah guru sandaran dan pendidikan Sekolah Persendirian Cina diperbincangkan dalam aspek pe..... 1342 hits |
3 | 2019 thesis | Visualising of the 20th century past cultural heritage of Weld Quay, Penang through digital technology representation Chan Yi Chee This study aimed to identify appropriate information and materials for interpreting the
Weld Quay as the cultural heritage centre in the early of 20th century. The study synthesised the
relevant information and materials with the digital technology to
construct a virtual reality environment. This study also proposed suitable digital
technology to visualise the garments of the inhabitant based on the occupational stereotype at
trading port of Weld Quay. Theoretical framework of this study was based on the Visual Narrative
Field Model and the research used qualitative approach to collect data. Since those remarkable
scenes and data regarding the culture heritage of old Weld Quay were long gone, narrative analysis
method was selected to collect the data. Two informants were invited for conducting narrative
interview. Apart from interview, other narrative data in visual forms were also collected from
museums or galleries, printed documents and virtual outputs. The c..... 1694 hits |
4 | 2017 thesis | Pembinaan modul muzik dan gerakan dalam pembacaan awal Chee, Sook Ching Kajian ini bertujuan membina modul pembacaan awal yang berunsurkan integrasi
muzik dan gerakan (MUZKAN). Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif
dengan reka bentuk interaktif dan holistik. Seorang guru dan 18 orang kanakkanak
prasekolah yang dipilih secara bertujuan dilibatkan sebagai peserta dalam
tiga fasa kajian iaitu pembinaan, pelaksanaan dan penilaian. Modul yang
mengandungi empat sub topik, iaitu ‘Nyanyi Fonik ABC’, ‘Rasa Sayang KV’,
‘Saya Suka Baca’ dan ‘Nyanyi dan Baca’ dibina berteraskan Model Dick dan
Carey. Data kajian dikumpul menerusi proses pencerapan pengajaran dan
pembelajaran, temu bual, dan bukti dokumen. Data tersebut dianalisis bagi
mendapatkan maklumat tentang kekuatan dan kelemahan modul ini dalam proses
pembinaannya. Dapatan kajian menunjukkan bahawa modul MUZKAN yang
dibina dapat menggalakkan kemahiran kesedaran fonologikal, kelancaran
membaca dan kefahaman kandungan bahan bacaan. Dapatan kajian juga
menunjukkan bahawa modul in..... 1121 hits |
5 | 2021 thesis | Pembangunan dan kesan penggunaan Modul STEM Pembelajaran Inkuiri Berasaskan Projek terhadap kesedaran kefahaman minat, sikap dan pencapaian Matematik dalam topik Ruang Tahun Satu Ng, Chee Hoe Tujuan kajian ini adalah untuk membangun dan mengkaji kesan penggunaan Modul STEM Pembelajaran lnkuiri Berasaskan Projek (PIP) terhadap kesedaran kefahaman, minat, sikap dan pencapaian matematik dalam topik Ruang dalam kalangan murid Tahun Satu. Reka bentuk kajian ini adalah berasaskan model PIP dan kajian kuasi eksperimen. Sampel kajian melibatkan 59 orang murid Tahun Satu di Seberang Perai Utara, Pulau Pinang, iaitu 33 orang murid dalam kumpulan eksperimen dan 26 orang murid dalam kumpulan kawalan. Instrumen kajian yang digunakan ialah modul STEM, ujian pra dan ujian pasca, soal selidik tentang kesedaran kefahaman, minat dan sikap murid terhadap pendidikan STEM. Data kajian dianalisis menggunakan kaedah statistik deskriptif dan inferensi. Dapatan kajian menunjukkan modul mempunyai kesahan memuaskan dengan peratus persetujuan ialah 95% dan kebolehpercayaan memuaskan dengan nilai alfa Cronbach ialah 0.701. Analisis Ujian Mann Whitney U menunjukkan bahawa skor pencapaian matematik bagi ..... 2215 hits |
6 | 2022 thesis | Hubungan amalan kepimpinan distributif pengetua dan organisasi pembelajaran terhadap prestasi kerja guru di Sarawak Suffian Jalet Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap amalan, hubungan dan sumbangan
kepimpinan distributif (KD) dan organisasi pembelajaran (OP) terhadap prestasi kerja
guru-guru di Sekolah Menengah Kebangsaaan di negeri Sarawak. Kajian ini merupakan
kajian kuantitatif dengan kaedah tinjauan. Pengumpulan data diperoleh dari borang soal
selidik dengan instrumen diadaptasi dari Distributed Leadership Readiness Scale
(DLRS) oleh Elmore untuk kajian kepimpinan distributif dan soal selidik Dimension of
Learning Organizations Questionnaire (DLOQ) untuk kajian amalan organisasi
pembelajaran dari Marsick & Watkins. Soal selidik daripada kajian Chee Kim Mang
serta Supian dan Khadijah digunakan untuk kajian prestasi kerja. Seramai 400 orang
guru telah dijadikan sampel kajian. Pemilihan sampel menggunakan Jadual Penentuan
Saiz Sampel yang dikemukakan Krejcie & Morgan. Sampel dipilih secara rawak
berstrata. Data dianalisis menggunakan perisian SPSS (Statistical Package for the
Social Science..... 962 hits |