UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 2
12017
Thesis
Kemahiran proses sains dan berfikir dalam subjek sains di sekolah kebangsaan melalui kaedah hermeneutik
Maha Lachimi Chelliah
Kajian ini bertujuan menganalisis kemahiran proses sains dan kemahiran berfikir dalam subjek Sains di Sekolah Kebangsaan. Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk Hermeneutik telah digunakan dalam kajian ini. Instrumen kajian ini terdiri daripada soal selidik, temu bual, pemerhatian sesi pengajaran dan lembaran kerja murid. Responden ialah 15 orang guru Sains yang mengajar di Sekolah Kebangsaan di Daerah Hulu Langat. Data dianalisis menggunakan Kaedah Hermeneutik yang berbentuk interpretasi teks. Dapatan kajian menunjukkan guru Sains menghadapi beberapa masalah seperti kesukaran untuk memantau tahap pencapaian murid berdasarkan standard prestasi, kekurangan peralatan sains dan ketiadaan seorang pembantu. Guru juga menghadapi masalah kesuntukan masa pengajaran dan kesukaran menghubungkaitkan kemahiran berfikir dalam pengajaran dan pembelajaran kemahiran proses sains. Kajian juga mendapatipelbagai kaedahdigunakan oleh guru untuk mengatasi masalah ini, iaitu dengan mengaplikasikan aktivit.....

954 hits

22022
Thesis
Kesan penggunaan perisian kursus multimedia interaktif untuk meningkatkan pemikiran algebra dalam kalangan murid tahun 4
Susila Devi Chelliah
Tujuan penyelidikan ini adalah melibatkan pemahaman dan penguasaan pemikiran algebra dalam pengajaran dan pembelajaran bidang algebra dan perkaitan bagi mata pelajaran Matematik Tahun 4. Reka bentuk penyelidikan yang digunakan dalam kajian ini adalah reka bentuk kuasi-eksperimen. Seramai 70 orang murid telah dipilih secara rawak untuk kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Perisian kursus pemikiran Algebra digunakan sebagai bahan bantu pengajaran bagi memudahkan pembelajaran dan pengajaran pemikiran Algebra. Objektif peringkat pertama adalah mereka bentuk dan menghasilkan perisian kursus multimedia interaktif dengan menggunakan model ADDIE Objektif bagi peringkat kedua adalah mengkaji kesan perisian kursus pemikiran multimedia interaktif dalam membantu meningkatkan pemikiran Algebra bagi menguji pemahaman dan penguasaan konsep pemikiran Algebra yang mengikut ciri-ciri rangka kerja pemikiran Algebra Kieran (2016). Rawatan telah dijalankan untuk kumpulan eksperimen dengan men.....

1418 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.