UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 19 |
1 | 2005 Thesis | Penggunaan perisian autograph dalam pengajaran topik graf fungsi kuadratik di kalangan pelajar tingkatan empat Nurihan Nasir This research is aimed at finding out the effectiveness of using the Autograph software in the teaching of Quadratic Function Graph. The format used in this research is Quasi Experiment non-equivalent group design. The teaching and learning of Quadratic Function Graph using the software was carried out in one of the schools in Tapah, Perak. A comparison is then made with the traditional method of teaching this topic to Form Four Science stream students. A total of students (intact group) are selected as respondents. The students’ test achievement is based on the different increase in the mean score test (post – pre) between the treatment and the control group. The test questions were prepared according to the levels of knowledge, understanding and application of concept (according to the Taxonomy of Bloom) in the topic. The result shows that the increase in the achievement mean score of the treatment group is overall better in the topic of Quadratic Function Graph, including knowle..... 1850 hits |
2 | 2015 Thesis | Kesan kaedah suai gabung graf terhadap kemahiran menggraf gerakan linear dalam kalangan pelajar sekolah menengah Afandi Samat Kajian ini bertujuan menentukan kesan penggunaan kaedah Suai Gabung Graf (SGG) terhadap kemahiran di dalam topik Gerakan Linear dalam Fizik Tingkatan Empat. Pendekatan kuantitatif digunakan dengan kaedah eksperimen kuasi. Skor pelajar dikumpul dengan menggunakan Penilaian Kemahiran Menggraf Gerakan Linear (PKM). Instrumen tersebut ditadbirkan dalam dua sesi pengujian iaitu praujian dan pascaujian yang setara. Perbandingan min skor pelajar dianalisis menggunakan ujian-t. Seramai 197 orang pelajar Tingkatan Empat telah dipilih sebagai sampel dan dipecahkan kepada dua kumpulan iaitu 101 orang dalam kumpulan kawalan dan 96 orang dalam kumpulan ujikaji. Hasil kajian menunjukkan tahap kemahiran menggraf gerakan linear kedua-dua kumpulan menunjukkan peningkatan yang signifikan. Namun begitu, tiada perbezaan yang signifikan antara min skor pascaujian kedua-dua kumpulan tersebut. Kesimpulannya, kaedah SGG memberikan kesan interaksi positif yang lebih tinggi terhadap kemahiran menggraf gerakan l..... 1211 hits |
3 | 2017 Article | Teknik Dais : satu kaedah pembelajaran untuk meningkatkan kemahiran melakar graf fungsi eksponen dan logaritma Aw Yang Ai Shin, Ku Jenny Fui Ling, 1455 hits |
4 | 2021 Article | Pengajian Malaysia dan penerimaan bahasa Melayu di peringkat antarabangsa dalam era “Wawasan Global” Graf, Arndt Kertas ini memfokuskan pada hubungan antara Pengajian Malaysia dengan pnerimaan antarabangsa bahasa Melayu pada era “Wawasan Global”. Dengan kebangkitan ekonomi Malaysia sejak 1970an, Pengajian Malaysia menjadi smakin popular di banyak negara. Analisis ini menujukkan bahawa dalam artikel bidang ilmu kemanusiaan dan sains sosial yang diliputi Web of Science (WoS) Core Collection, pengarang dari Malaysia menguasai Pengajian Malaysia, dengan jatah pasaran lebih daripada 86 % pada 2020. Pada masa yang sama, penyelidik dari 117 negara didapati aktif dalam bidang itu. Kertas ini menghujah bahawa inovasi teknologi dalam penyelidikan, khususnya pangkalan data yang mempunyai sifat “Akses Terbuka” dan “Pencarian dalam Teks Penuh”, seperti MyCite, menyumbang pada kerelevanan bahasa Melayu yang semakin meningkat dalam Pengajian Malaysia di peringkat antarabangsa.
.. 245 hits |
5 | 2023 Final Year Project | Hubungan antara sikap terhadap pembelajaran Fizik dengan tahap penguasaan Graf Gerakan Linear dalam kalangan pelajar tingkatan 4 dalam daerah Kota Setar Muhammad Syarifuddin Abd Razak Kajian ini bertujuan melihat korelasi di antara sikap pelajar terhadap pembelajaran
Fizik dan hubungannya dengan tahap penguasaan graf gerakan linear. Kajian ini
mempunyai tiga objektif iaitu mengkaji sikap pelajar tingkatan 4 di daerah Kota Setar
terhadap Fizik, mengkaji tahap penguasaan pelajar tingkatan 4 di daerah Kota Setar
untuk Graf Gerakan Linear dan mengkaji hubungan antara sikap terhadap Fizik dengan
tahap penguasaan Graf Gerakan Linear dalam kalangan pelajar tingkatan 4 di daerah
Kota Setar. Reka bentuk kajian ini adalah yang Pemilihan sampel adalah secara rawak
berkelompok di mana seramai 70 sampel daripada pelajar tingkatan 4 telah dipilih di
sebuah sekolah daerah Kota Setar, Kedah. Kajian ini menggunakan satu soal selidik
yang mengandungi tiga bahagian iaitu bahagian A matlumat pelajar, bahagian B
pentaksiran Sikap Terhadap Pembelajaran Fizik (STPF) dan bahagian C Pentaksiran
Graf Gerakan Linear (PGGL). Hasil analisis deskriptif menunjukkan bahawa sikap
pelaja..... 1061 hits |
6 | 2023 Thesis | Pembangunan dan kebolehlaksanaan buku digital RTGraf bagi topik Rangkaian dalam Teori Graf Tingkatan 4 Nik Nur Ainaa Athirah Rozaimi Kajian ini bertujuan membangunkan buku digital RTGraf bagi topik Rangkaian Teori
Graf Matematik KSSM Tingkatan 4 sebagai bahan bantu mengajar dan menilai
kebolehlaksanaannya terhadap guru. Pendekatan yang digunakan ialah Penyelidikan
Reka Bentuk dan Pembangunan (DDR) berasaskan model ADDIE. Kajian reka
bentuk dan pembangunan melibatkan tiga fasa utama iaitu Fasa Analisis Keperluan,
Fasa Reka Bentuk dan Pembangunan dan Fasa Implementasi dan Penilaian. Teknik
pengumpulan data adalah melalui soal selidik dan protokol temu bual. Responden
kajian seramai 38 orang guru matematik Tingkatan 4 di daerah Pasir Mas yang dipilih
secara rawak mudah. Dapatan analisis keperluan menunjukkan terdapat keperluan
untuk membangunkan buku digital RTGraf. Manakala dapatan pengesahan
pembangunan buku digital RTGraf berdasarkan kesepakatan dari semua item dalam
aspek teknikal, aspek reka bentuk antara muka buku digital RTGraf dan aspek
interaktiviti pengajaran adalah tinggi. Dapatan soal selidik pe..... 491 hits |
7 | 2023 Thesis | Pembangunan dan keberkesanan modul pembelajaran PGeL bagi topik Graf Gerakan Linear Fizik Tingkatan Empat Norul Naim Makhtar Kajian ini bertujuan untuk membangunkan dan menentukan keberkesanan modul
pembelajaran Graf Gerakan Linear (PGeL) ke atas pencapaian pelajar tingkatan empat.
Reka bentuk kajian ini ialah kajian pembangunan berdasarkan model reka bentuk
instruksional ASSURE. Modul tersebut dibangunkan dengan mengintegrasikan elemen
tongkolan, simulasi komputer, pendekatan POE (meramal-memerhati-menerangkan)
dan teknik grafik. Keberkesanan modul pembelajaran PGeL pula dikaji menggunakan
reka bentuk kuasi eksperimen. Seramai 94 orang pelajar sekolah menengah di zon
Kuala Lumpur dipilih sebagai responden kajian menggunakan teknik pensampelan
rawak berkelompok dan dibahagikan kepada dua kumpulan: kumpulan rawatan (N=51)
dan kumpulan kawalan (N=43). Keberkesanan modul pembelajaran PGeL diuji
menggunakan set soalan ujian pra dan ujian pasca. Dapatan kajian menunjukkan
bahawa modul pembelajaran PGeL yang dibangunkan mempunyai nilai kesahan muka
dan kesahan kandungan yang tinggi iaitu masing-masing ..... 486 hits |
8 | 2024 Final Year Project | Hubungan antara gaya pembelajaran dengan tahap penguasaan pelajar tingkatan empat bagi konsep Graf Gerakan Linear di daerah Larut Siti Amirah Hanisah Mohd Asri Kajian ini dijalankan untuk mengkaji gaya pembelajaran pelajar tingkatan empat di
daerah Larut, mengkaji tahap penguasaan pelajar tingkatan empat bagi konsep Graf
Gerakan Linear dan mengkaji hubungan antara gaya pembelajaran dengan tahap
penguasaan pelajar tingkatan empat bagi konsep Graf Gerakan Linear di daerah Larut.
Reka bentuk kajian ialah kajian korelasi yang melibatkan seramai 84 orang pelajar
tingkatan empat yang dipilih menggunakan pensampelan rawak mudah. Instrumen
yang digunakan ialah borang soal selidik dan dianalisis dengan menggunakan perisian
Statistical Package for Social Science (SPSS) Version 16.0 untuk menentukan
frekuensi, peratus dan pekali korelasi. Hasil dapatan ialah gaya pembelajaran utama
pelajar tingkatan empat ialah gaya pembelajaran berkumpulan dengan peratus 91.7%.
88.1% memilih gaya pembelajaran visual, 70.2% memilih gaya pembelajaran individu,
65.5% memilih gaya pembelajaran muzikal dan gaya pembelajaran matematikal
mencatat peratus yang tere..... 197 hits |
9 | 2016 Article | Sistem Sokongan Keputusan untuk menilai dan memantau prestasi guru: kajian rintis di SMK Bachok, Kelantan Mohamad Samuri Suzani, Abdul Ghani Hermaelisrani, Rahmatullah Bahbibi, Ab Aziz Nurul Syakilah, 7823 hits |
10 | 2003 Monograph | Pencapaian dan penguasaan konsep dalam Matematik peringkat SPM Noordin Abu Bakar, Abu Bakar Bhasah, Saad Noor Shah, Mohd Tajudin Nor‘ain, 8497 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 2 | [ Next ] [ Last ] |