|
UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
| Total records found : 5 |
| 1 | 2017 Thesis | Pembinaan dan pengesahan instrumen pentaksiran prestasi standard awal pembelajaran dan Perkembangan Awal Kanak-Kanak Nor Mashitah Mohd Radzi Kajian ini bertujuan untuk membina dan mengesahkan Instrumen Pentaksiran Prestasi, Standard Awal Pembelajaran dan Perkembangan Awal Kanak-kanak. Kerangka pembinaan instrumen Miller (2013) telah menggabungkan 10 langkah pembentukan instrumen oleh McNamara (1996), Turner (2001) dan Wortham (2012). Kajian ini mengenal pasti empat faset pengukuran iaitu item dan domain, kanak-kanak, penilai dan kebezaan kefungsian faset dengan kurnpulan umur dalam enam domain pembelajaran awal kanak-kanak. Teori Generalizibiliti (Teori G) digunakan bertujuan mengenal pasti nilai kebergantungan setiap domain. Seramai 278 orang kanak-kanak berumur dua hingga empat tahun daripada lapan buah taska di Selangor telah dipilih melalui teknik pensampelan bertujuan. Analisis pengujian item-item dilakukan menggunakan perisian Facets 3.71 dan EduG 2.0. Dapatan menunjukkan enam domain pembelajaran awal kanak-kanak memenuhi semua andaian model Facets Rasch. Dapatan juga menunjukkan perbezaan yang signifikan dari segi ta..... 1191 hits |
| 2 | 2017 Article | Observation instrument to evaluate early childhood educators teaching strategies using creative arts Luen Loy Chee, Mamat Nordin, Mohd Radzi Nor Mashitah, Md Yassin Sopia, 1886 hits |
| 3 | 2024 Final Year Project | Tahap kesedaran, kesediaan dan penggunaan Realiti Berperantara (Augmented Reality) dalam pembelajaran guru pelatih Biologi Universiti Pendidikan Sultan Idris Mashitah Mazlan Kajian ini bertujuan untuk mengukur tahap kesedaran, kesediaan dan penggunaan
Realiti Berperantara (Augmented Reality) dalam pembelajaran guru pelatih Biologi,
Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Hubungan antara tahap kesediaan dan
penggunaan AR dalam pembelajaran guru pelatih Biologi UPSI turut diukur dalam
analisis kajian ini. Reka bentuk kajian ini adalah menggunakan kaedah kuantitatif iaitu
kajian tinjauan. Kaedah persampelan rawak mudah dijalankan ke atas populasi kajian
berjumlah 221 orang yang terdiri daripada guru pelatih Biologi UPSI semester lima
hingga tujuh. Data daripada instrumen borang soal selidik digunakan untuk analisis
deskriptif dan inferensi statistik. Analisis adalah menggunakan perisian Statistical
Package for Social Science (SPSS) versi 29. Borang ini mengandungi empat bahagian
dengan jumlah 29 soalan beserta demografi responden dan dinilai menggunakan Skala
Likert 4 mata. Kesahan borang soal selidik oleh dua orang pakar memperolehi nilai
Cohe..... 356 hits |
| 4 | 2019 Article | Kaedah pengajaran di Institusi Pengajian Pondok Siti Saniah Abu Bakar Pondok institute is a growing Islamic formal education institutionamongst the Malaysian community. The purpose of this study is to identify the teaching methods practiced by teachers at pondok institutions. A phenomenological approach has been used to explore the teaching and learning methods at these pondok institution. The data were obtained through observation and interviews. Founders, teachers and students at one of the pondok in Alor Setar, Kedah was selected as respondent for the study. According to Mashitah Ibrahim (2014), there are five traditional methods of teaching the in pondok namely talaqqi method, tafaqquh method, itqan method, munazoroh method, and mujadalah method. However, the findings of this study shows that in the five traditional methods of teaching at pondok only three teaching methods practiced directly in this pondok institution ie talaqqi method, itqan method and Tafaqquh method. It was found mujadalah and munazoroh method can not be practiced at this cottage ..... 1342 hits |
| 5 | 2021 Article | Kesahan Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (ISPK) menggunakan Model Miller Athirah Zainal Abidin Kajian ini bertujuan bagi mengenalpasti kesahan item bagi pembinaan Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK) menggunakan Model Miller. Objektif kajian ini adalah mengenalpasti kesahan item dalam Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK) dan mengenalpasti kebolehpercayaan Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK) dengan menggunakan Model Pengukuran Rasch Pelbagai Faset melalui lima faset iaitu skala, bias penilai, masa, kesukaran item dan prestasi kanak-kanak. Walaubagaimanapun, artikel ini menerangkan tentang kesahan di dalam proses reka bentuk Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK). Reka bentuk kajian pembinaan dan pengujian Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-kanak (IPSK) melibatkan pendekatan kuantitatif. Instrumen ini dibina dengan merujuk kepada Model Pembinaan Instrumen Miller yang telah disusun semula oleh Nor Mashitah Mohd Radzi (2017) di dalam kajiannya Pembinaan dan Pengesahan Instrumen Pentaksiran Prestasi Standard Awal Pembelaj..... 745 hits |