UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 7
12008
Monograph
Pembinaan perisian multimedia pintar teknologi maklumat KBSM
Hassan Haslina, Said Che Soh, Johan Rasyidi, Fabil Norasikin, Hanif Abd Samad, Mailok Ramlah, Hashim Mashitoh,
4703 hits

22016
Article
Aktiviti didik hibur dalam kalangan guru prasekolah di daerah Gombak
Jantan Ramlah, Resad Nor Afni, Mohd. Fauzi Siti Fathimah Az-Zahra,
4156 hits

32006
Book Section
Hubungan antara kemahiran berfikir kritis dan pencapaian akademik pelajar-pelajar UPSI
Jantan Ramlah,
Rang Undang-Undang Pendidikan 1995 yang menekankan Sistem Pendidikan Kebangsaan bertaraf dunia telah menegaskan pentingnya ‘mengembangkan dan meningkatkan lagi daya intelek serta pemikiran yang rasional, kreatif dan kritis’ di kalangan pelajar-pelajar (Kementerian Pendidikan 1995). Falsafah Pendidikan Negara dijadikan landasan kepada dasar pendidikan kebangsaan. Perkembangan daya intelek individu diberikan penekanan utama dalam Falsafah Pendidikan Negara (FPN) bersama-sama dengan perkembangan rohani, jasmani dan emosi. Selaras dengan Saranan ini, maka kemahiran berfikir telah dijadikan satu daripada elemen utama dalam sistem pendidikan kita sebagai usaha untuk meningkatkan perkembangan intelek pelajar. Kemahiran berfikir dijadikan agenda pendidikan utama dalam Wawasan 2020 sebab dalam menghadapi cabaran era globalisasi hanya pelajar yang mempunyai kemahiran berfikir kritis dan kreatif sahaja yang boleh mengharunginya dengan jaya. Oleh itu, pelajar-pelajar dari sekolah rendah hingga.....

910 hits

42007
Monograph
Hubungan antara gaya pengajaran guru dan gaya pembelajaran murid dengan pencapaian dalam pelajaran Matematik di beberapa buah sekolah rendah
Jantan Ramlah, Masran Md Nasir,
Tujuan utama kajian ini di jalankan adalah untuk melihat hubungan di antara gaya pengajaran guru dan gaya pembelajaran murid dengan pencapaian Matematik muridmurid sekolah rendah. Seramai 395 orang murid dan 13 orang guru sekolah rendah di sekitar daerah Tanjong Malim, Perak dan Hulu Bernam, Selangor telah terpilih menjadi sampel kajian. Murid-murid tersebut terdiri daripada murid-murid darjah 3, 4, 5, dan 6 manakala guru-guru pula terdiri daripada guru-guru yang mengajar matapelajaran Matematik di sekolah rendah. Proses pengumpulan data soal selidik dijalankan ke atas murid menggunakan soal selidik Ujian Bentuk Tersembunyi Berkumpulan (GEFT) oleh Herman Witkin. dan Goodenough (1977). Manakala soal selidik untuk guru pula menggunakan soal selidik yang telah diubahsuai daripada Grasha (1996) iaitu Inventori Gaya Mengajar Guru (Teaching Styles Inventory). Data soal selidik ini digunakan untuk melihat apakah gaya mengajar seorang guru dan melihat gaya belajar murid semasa pembelajaran ber.....

1524 hits

52017
Article
Relationship between cognitive style and reading ability among primary school students
Ramlah Jantan
The main aims of the study was to identify the students’ cognitive style. Secondly, to find the relationship between students’ cognitive style and their reading ability in Malay Language. Sample of the study consisted of 130 students (65boys, 65 girls) from selected primary schools in Malaysia. The participants were selected from standard 4 and 5 (10-11years old). Methodology of study was survey using questionnaire to collect data. In data collection, three instruments were used namely revised ‘Group Embedded Figures Tests’ (GEFT), demographic questionnaire and reading test. From data collected, researcher were able to identify student's cognitive style either 'Field Independent' (FI) or 'Field Dependent'(FD). Data were analyzed using descriptive and inferential statistics. Finding of the study showed that there were more participants with Field Independent cognitive style (97 students) than Field dependent (33 students). The study also found that there were positive correlatio.....

793 hits

62019
Article
The personality of digital games players among children based on the Brain Hex Model
Ramlah Mailok
The aim of this study is to develop a framework of children’s personality based on the BrainHex model that can help identify the personality of digital games players. A quantitative approach using a survey was used in this study involving a sample of 214 Malaysian children aged 8 – 10. The descriptive analysis used was based on mean scores and frequency. From the analysis, the research findings showed that among the BrainHex model’s characteristics, achiever, daredevil, and conqueror emerged as the most dominant characteristics. Surely, such findings have a major implication on the current practice in that the design of children digital games need to take into account such dominant personalities to ensure such games can help players, notably young players or children, to develop sound thinking skills.   ..

679 hits

72017
Thesis
Reka bentuk modul pengajaran multimedia dalam sastera untuk Tingkatan Enam (6)
Siti Ramlah Ibrahim
Kajian ini bertujuan untuk membangunkan modul pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Kesusasteraan Melayu Tingkatan Enam. Pembangunan modul ini berpandukan model Masteri yang diperkenalkan oleh Benjamin Bloom (1968). Modul ini dibangunkan berdasarkan topik "Multimedia dalam Sastera" yang meliputi empat (subtopik) iaitu pengenalan multimedia dalam sastera, prinsip asas multimedia dalam sastera, pembinaan papan cerita dan aplikasi multimedia dalam sastera. Pembangunan modul ini bertujuan untuk menyediakan instrumen pengajaran dan pembelajaran yang berpandu modul Multimedia dalam Sastera (MDS) di samping untuk mengetahui kesediaan guru dan pelajar menggunakan modul ini dalam pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Kesusasteraan Melayu, Menerusi kaedah soal selidik yang dilakukan, hasil kajian mendapati guru dan pelajar mempunyai tahap kesediaan yang tinggi untuk menggunakan modul MDS dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kajian juga mendapati pelajar berasa sangat s.....

1800 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.