UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 6
12016
Thesis
Pembangunan perisian multimedia interaktif panduan pengajaran dan pentaksiran KSSR Dunia Muzik Tahun 1
Abdul Rahman Safian
Penggunaan ICT di dalam sesi pengajaran dan pembelajaran adalah terbukti memberi banyak faedah kepada guru dan murid. Selaras dengan matlamat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia iaitu melestarikan pembelajaran abad ke-21 , penggunaan ICT sebagai bahan bantu mengajar dapat memberi impak kepada perkembangan murid. Projek ini dijalankan untuk mereka bentuk dan membangunkan sebuah perisian multimedia interaktif yang dapat digunakan oleh guru muzik dalam pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran(PdP) serta pentaksiran bagi mata pelajaran Dunia Muzik Tahun 1. Projek ini menggunakan Microsoft Power point 2010 sebagai perisian utama dengan gabungan beberapa perisian lain seperti Sony Vegas 7.0, Adobe Audition 1.5, GIMP, Format Factory dan Snipping Tool. Hasil projek ini telah menghasilkan sebuah perisian interaktif merangkumi elemen pengajaran dan pentaksiran yang dapat mengoptimakan masa PdP dan pentaksiran dalam peruntukan waktu 30 minit. Hasil penilaian mengesahkan bahawa perisian ini dapat.....

868 hits

22016
Article
Effectiveness of multi-frames video recorded experiments on pre-university students achievement for capacitor topic
Ramly Rosazley, Jaafar Rosly, Mat Daud Anis Nazihah, Ali Shaharudin, Wan Mokhtar Wan Zul Adli, Haron Roszairi, Mohamed Safian Nur Azmina,
The aim of this study is to determine the effectiveness of multi-frames video recorded experiments (MFVREs) on pre-university students’ achievement for capacitor topic. This study was carried out among 60 Diploma Science students of Universiti Pendidikan Sultan Idris, Malaysia. Students’ pre-test and post-test scores were analyzed using independent sample t-test. The effectiveness of MFVREs on students’ achievement were analyzed for four subtopics of capacitor: basic concept of capacitor (S1), series connection of capacitors (S2), parallel connection of capacitors (S3) and combination of series and parallel connection of capacitors (S4). Findings revealed that MFVREs give significant effects on students’ achievement for S2, S3 and S4 subtopics but no significant effect to students’ achievement for S1 subtopic compared to PowerPoint slides. Thus, MFVREs approach can be used either as a teaching aid in normal classroom or a student-centered learning video in order to improve th.....

2174 hits

32014
Thesis
Physical properties optimization of carbon nanotubes from palm oil precursor
Nur Azmina Mohamed Safian
Carbon nanotubes (CNT) were synthesized from palm oil as carbon source using thermal chemical vapor deposition method (TCVD). The parametric studies were carried out to determine the optimum parameters to produce CNT with the optimum physical properties. The parameters comprise of synthesis temperature, catalyst concentration, substrate positions, precursor amount, synthesis time, carrier gas and variety of bio-hydrocarbon precursors. The physical properties of CNT were analyzed using electron microscope, energy-dispersive X-ray analysis, micro-Raman and Fourier transform infrared (FTIR) spectroscopy, thermogravimetric (TGA) and CHNS-O analyser as well as four point probe for IV measurement. The carbon precursor was also analyzed using TGA, FTIR spectroscopy and gas chromatography mass spectrometry (GC-MS) in order to optimize the physical properties of CNT. The findings revealed that the synthesis parameters have significant influence on the synthesized CNT. Based on the analysis, wel.....

797 hits

42022
Thesis
Pembangunan dan penilaian modul interaktif realiti maya (E-MARZ) komponen apresiasi muzik menengah rendah
Abdul Rahman Safian
Objektif kajian ini adalah untuk membangunkan dan menilai Modul Interaktif Realiti Maya (E-MARZ) Komponen Apresiasi Muzik Menengah Rendah. Kajian ini menggunakan reka bentuk dan pembangunan DDR (design and development research) yang diperkenalkan oleh Richey dan Klein (2007) yang melibatkan tiga fasa. Data fasa pertama iaitu analisa keperluan dikutip melalui edaran soal selidik terhadap 186 orang responden iaitu pelajar aliran muzik sekolah menengah dari empat buah sekolah berbeza. Data dianalisis secara deskriptif menggunakan perisian Statistical Packages for the Social Science (SPSS). Dapatan bagi fasa kedua iaitu fasa reka bentuk elemen modul menggunakan kaedah Fuzzy Delphi yang melibatkan 15 orang pakar bidang. Fasa pembangunan modul bersandarkan kepada proses produksi video dan model pembangunan m-ADDIE. Dapatan fasa ketiga iaitu fasa penilaian mengukur kebolehgunaan modul menggunakan kaedah temu bual serta soal selidik kebolehgunaan ke atas lima pakar bidang dan 82 pe.....

1171 hits

52023
Final Year Project
Pembangunan dan kebolehgunaan Modul Pembelajaran Berintegrasikan Permainan Bagi Subtopik Keseimbangan Terma dalam kalangan pelajar fizik tingkatan empat
Fatin Yusrina Karmila Mohd Safian Sauri
Pembangunan modul pembelajaran berintegrasikan permainan ini dilihat sebagai langkah yang tepat dalam usaha menarik minat pelajar dalam menggalakkan penglibatan mereka di dalam proses pembelajaran. Kajian ini dijalankan untuk membangunkan dan menentukan kebolehgunaan Modul Pembelajaran Berintegrasikan Permainan Bagi Subtopik Keseimbangan Terma Dalam Kalangan Pelajar Fizik Tingkatan Empat. Responden yang dipilih adalah terdiri daripada 39 orang pelajar Fizik tingkatan 4 di Sekolah Menengah Kebangsaan Toh Indera Wangsa Ahmad yang dijadikan sebagai sampel kajian dengan menggunakan teknik persampelan rawak mudah.Reka bentuk yang digunakan di dalam kajian ini adalah kajian pembangunan dengan menggunakan pendekatan kuantitatif yang berbentuk tinjauan. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah borang kesahan pakar yang terdiri daripada kesahan muka dan kesahan kandungan bagi modul pembelajaran berintegrasikan permainan dan soal selidik kebolehgunaan pelajar terhadap modul pembelajaran .....

1448 hits

62022
Thesis
Kesan interaksi model adaptasi kitaran POGIL terhadap pencapaian KBAT bagi subjek Matematik tingkatan dua
Naquiah Safian@Sofian
Kajian ini bertujuan untuk menilai kesan interaksi penggunaan pelantar Google+ dengan pendekatan model adaptasi kitaran proses pembelajaran berorientasi inkuiri terbimbing (POGIL) agar murid dapat menguasai kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT). Model ini melibatkan tiga fasa aktiviti pembelajaran iaitu fasa pengenalan, fasa konsep dan fasa peneguhan manakala lima stesen pembelajaran iaitu stesen penglibatan, stesen penerokaan, stesen pembentukan, stesen mengaplikasi dan stesen refleksi. Kitaran POGIL ini mengandungi aktiviti pembelajaran bagi subjek matematik dengan tajuk pola dan urutan nombor untuk murid tingkatan dua. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasi eksperimental telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan sampel mudah secara rawak melibatkan 60 orang murid tingkatan dua dengan 30 orang responden kumpulan rawatan dan 30 orang responden kumpulan kawalan. Instrumen kajian ini terdiri daripada soal selidik dan ujian pencapaian. Data dianalisis dengan menggu.....

1265 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.