|
UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
| Total records found : 2 |
| 1 | 2024 Thesis | Keberkesanan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (MKLFN) terhadap pencapaian dan minat pelajar tingkatan 4 dalam mata pelajaran Ekonomi di sekolah-sekolah terpilih di daerah Kulai, Johor Sutha Sundram Objektif kajian ini adalah untuk menilai keberkesanan Model Konstruktivisme Lima Fasa Needham (MKLFN) terhadap pencapaian dan minat pelajar tingkatan empat dalam mata pelajaran Ekonomi. Kajian yang berbentuk kuantitatif ini menggunakan Ujian Pencapaian Ekonomi (UPE) dan soal selidik sebagai instrumen bagi mendapatkan maklumat kajian. Seramai 40 responden yang merupakan pelajar tingkatan empat daripada dua buah sekolah di daerah Kulai, Johor terlibat dalam kajian yang dipilih melalui teknik pensampelan rawak berstrata. 20 responden dikategorikan dalam kumpulan eksperimen yang mengikuti pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) MKLFN manakala 20 responden lain berada dalam kumpulan kawalan yang mengikuti kaedah pembelajaran konvensional. Data dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif (min, frekuensi, sisihan piawai dan peratusan) dan inferensi (ujian-t). Analisis deskriptif digunakan untuk melihat tahap dan perubahan pencapaian serta minat pelajar. Sementara itu, analisis inferensi y..... 292 hits |
| 2 | 2024 Final Year Project | Meningkatkan kemahiran menulis karangan fiksyen dalam kalangan pelajar Tingkatan Dua dengan menggunakan metacognitif theori Kuganeswary Shanmuga Sundram This study explored the enhancement of Form 2 students' creative essay-writing skills through the application of metacognitive theory. To identify challenges faced by students in writing creative essays, methods such as pre-tests, observation, reflective questionnaires, and interviews were employed. The pre-tests revealed key difficulties such as idea generation, language usage, imagination, structure, and a lack of confidence. Subsequently, five stages of interventions were designed and implemented, based on the core principles of metacognitive theory: planning, monitoring, and evaluation. Post-intervention assessments demonstrated significant improvement in students' essay-writing abilities. The application of metacognitive strategies effectively enhanced students_ creativity, clarity, and self-assurance in crafting imaginative essays. Teachers also benefited from this study as the metacognitive approach provided a structured framework to facilitate learning and teaching processes. O..... 36 hits |