UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 7 |
1 | 2018 final_year_project | 'The truth behind : Nelayan Seberang Takir' Abdullah Amir Azlan KursusProjek Tahun Akhir (FYP) ini adalah bertujuan untuk mengkaji dan menelaah dengan
lebih mendalam kepada pengetahuan penyelidikan studio ke dalam proses penghasilan
penyelidikan. Juga ditekankan adalah proses penterjemahan aspek-aspek pengetahuan dan
pengumpulan maklumat menerusi konsep pembelajaran sepanjang hayat dengan menjelaskan
proses perkembangan kreativiti dalam kajian berasaskan portfolio. Penglibatan diri dalam
pameran akhir secara bekerjasama adalah untuk menunjukkan nilai-nilai keperibadian intelektual
dan kreativiti.Studio yang dipilih sebagai pengkhususan penghasilan karya FYP ini adalah studio
Lukisan (Drawing Studio).Studio lukisan yang dihasilkan biasanya menggunakan media jenis
kering.Karya lukisan juga merupakan sebahagian kerja peringkat awal yang dibuat untuk
menghasilkan catan.Karya lukisan mementingkan unsur garisan untuk membentuk imej dan
tidak menggunakan warna, kecuali warna daripada alat tulis seperti pensel warna atau krayon.
Lukisan biasanya..... 664 hits |
2 | 2021 final_year_project | Pembangunan dan kebolehgunaan permainan Germs Striker bagi subtopik pertahanan badan dalam mata pelajaran Sains tingkatan dua Nur Amalina Abdullah Penggunaan teknik dan bahan bantu mengajar yang kreatif oleh pendidik dalam sesi pengajaran dapat membantu pelajar untuk mencapai objektif pembelajaran. Oleh itu, kajian ini dijalankan adalah untuk membangunkan serta menentukan kebolehgunaan permainan ‘Germs Striker’ bagi subtopik pertahanan badan dalam Sains Tingkatan dua daripada persepsi guru pelatih. Kajian ini menggunakan reka bentuk kajian pembangunan dan berpandukan model ADDIE. Seramai 140 orang guru pelatih Ijazah Sarjana Muda Pendidikan Sains dan Biologi semester enam dan tujuh dari Universiti Pendidikan Sultan Idris terlibat di dalam kajian ini. Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah borang kesahan pakar dan borang soal selidik kebolehgunaan. Data kajian dianalisis menggunakan perisian Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 26. Dapatan kajian menunjukkan, permainan Germs Striker yang dibina mempunyai kesahan yang baik dengan nilai peratus persetujuan pakar sebanyak 84%. Dapatan kajian juga menunjuk..... 2252 hits |
3 | 2019 final_year_project | Kajian terhadap penggunaan telefon pintar di luar sekolah untuk tujuan pembelajaran dalam kalangan pelajar SMK Munshi Abdullah, Selangor Bieorykha Ester Jerikol Penggunaan telefon pintar kini bukan lagi semata-mata digunakan dengan fungsi
sebagai alat komunikasi. Malahan, kewujudan telefon pintar yang mampu menyimpan
pelbagai aplikasi telah memberikan manfaat dalam bidang pendidikan. Kajian ini
dijalankan dengan tujuan untuk mengenalpasti kekerapan penggunaan telefon pintar antara
pelajar, tujuan umum pelajar menggunakan telefon pintar, serta mengkaji apakah dan
sejauh manakah penggunaan telefon pintar oleh pelajar untuk tujuan pembelajaran. Satu
set soal selidik telah digunakan untuk mendapatkan data daripada 120 pelajar di Sekolah
Menengah Kebangsaan Munshi Abdullah, Selangor. Data telah dianlisis dengan
menggunakan perisisan Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) Version 22.
Berdasarkan kepada keputusan kajian ini, majoriti pelajar bersetuju bahawa kekerapan
paling tinggi penggunaan telefon pintar adalah antara tiga hingga empat jam sehari dimana
kekerapan ini telah mencatatkan min yang paling tinggi. Bagi kategori pe..... 874 hits |
4 | 2023 final_year_project | Musculoskeletal pain and postural awareness among public university students Siti Nur Fatimah Abdullah Musculoskeletal pain is amongst the most prevalent health issues in today's society.
University students are particularly impacted by issues brought on by musculoskeletal
pain. Thus, the main aim of this study is to identify the pattern of musculoskeletal
pain among public university students. A cross sectional study was carried out in
public university. Participants were university students who completed structured
questionnaire on the topic of musculoskeletal pain and postural awareness. The first
part of the questionnaire was self-administered regarding their demographic
information. The second section of the questionnaire was the Nordic Musculoskeletal
Questionnaire (NMQ) to determine the site of pain. The third section was Postural
Awareness Scale Questionnaire (PAS) to identify their postural awareness level. A
total of 110 public university students responded to the questionnaire consisting of
43.60% male and 56.40% female students. Lower back (46.4%) and shoulders
(..... 825 hits |
5 | 2023 final_year_project | Model pembelajaran digital interaktif dalam Pendidikan Islam di Bukit Sentosa, Rawang Selangor Norazlinda Umaira Abdullah Kajian ini bertujuan untuk mengetahui model pembelajaran digital interaktif dalam
Pendidikan Islam dalam kalangan sekolah menengah di Bukit Sentosa, Rawang Selangor.
Dalam meniti arus kemodenan yang semakin canggih dan moden ini, sistem pendidikan
semakin hari semakin berkembang kerana banyak perubahan teknologi yang mengikut
peredaran zaman. Oleh demikian, kewujudan pembelajaran Pendidikan Islam di sekolahsekolah
bukan sahaja untuk mempelajari ilmu agama Islam secara berhala sahaja, malah
amalan pengajaran yang berbeza dari segi silibus telah menyebabkan kewujudan bahan bantu
mengajar (BBM) yang menggunakan sistem pendigitalan sebagai satu kaedah penyampaian
guru kepada murid untuk melihat keberkesanan sesi Pdp dijalankan. Objektif kajian ini
adalah untuk mengenalpasti mengenalpasti kemahiran murid dalam model pembelajaran
digital interaktif sebagai modul pengajaran. Selain itu, pengkaji ingin mengetahui tahap
pengetahuan, tahap penerimaan dan mengenalpasti penerimaan murid..... 391 hits |
6 | 2024 final_year_project | Pembangunan dan persepsi kebolehgunaan permainan Pac-The Sciencemen bagi topik jadual berkala Muhammad Luqman Hakim Abdullah Kajian ini dijalankan bertujuan untuk membangunkan permainan Pac-The Scienceman
bagi topik Jadual Berkala dan mengkaji persepsi murid Sains terhadap kebolehgunaan
permainan Pac-The Scienceman. Reka bentuk kajian ini adalah kajian pembangunan
dengan pendekatan kuantitatif dan berasaskan model ADDIE. Kajian ini melibatkan
117 orang responden dan teknik persampelan yang digunakan adalah teknik
persampelan mudah. Instrumen yang digunakan adalah borang soal selidik
kebolehgunaan. Dua orang pakar telah dilantik bagi menilai instrumen kajian. Dapatan
kajian menunjukkan nilai peratus persetujuan kesahan kandungan, kesahan ciri khas
permainan, kesahan soal selidik kebolehgunaan permainan adalah baik iaitu 96.5%,
100% dan 100%, masing-masing dapatan soal selidik kebolehgunaan permainan bagi
konstruk kebolehgunaan, kebolehmainan, mudah digunakan, mudah dipelajari dan
kepuasan pada tahap tinggi dengan nilai min yang diperolehi adalah 3.59 (SP=0.501),
3.64 (SP=0.507), 3.55 (SP=0.562), 3..... 128 hits |
7 | 2024 final_year_project | Tinjauan kesan pemansuhan pentaksiran tingkatan 3 (PT3) terhadap pilihan aliran menengah atas dalam kalangan pelajar tingkatan empat Siti Aisyah Abdullah Kajian ini dijalankan adalah bertujuan untuk mengenal pasti kesan pemansuhan
Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3) dan faktor yang menentukan pilihan aliran menengah
atas dalam kalangan pelajar tingkatan 4. Reka bentuk kajian ini adalah berbentuk kajian
tinjauan iaitu kajian kuantitatif. Sampel kajian ini adalah terdiri daripada 181 orang
pelajar tingkatan 4 di 3 buah sekolah di Pulau Pinang yang dipilih menggunakan teknik
persampelan rawak mudah. Instrumen yang diguna pakai dalam kajian tinjauan ini bagi
mengumpul data, ialah Soal Selidik Tahap Pengetahuan tentang kesan pemansuhan PT3
serta faktor-faktor yang mempengaruhi pilihan aliran menengah atas. Data ini dianalisis
menggunakan kaedah statistik deskriptif, iaitu nilai min dan sisihan piawai manakala
statistik inferensi melibatkan korelasi Pearson. Dapatan bagi kajian ini menunjukkan
bahawa kesan pemansuhan PT3 adalah pada tahap (min = 3.03, sisihan piawai = 0.44)
yang sederhana manakala purata bagi faktor-faktor yang mempengar..... 95 hits |