UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 6 |
Simplified search suggestions : Azizah Mat Ail |
1 | 2015 thesis | Analisis penguasaan kemahiran penaakulan saintifik, kemahiran proses sains dan kemahiran abad ke-21 dalam kalangan pelajar sekolah menengah di jajahan Bachok, Kelantan Azizah Mat Ail Kajian ini bertujuan mengenal pasti tahap penguasaan kemahiran penaakulan saintifik,kemahiran proses sains dan kemahiran abad ke-21 dalam kalangan pelajar sekolah menengah Jajahan Bachok, Kelantan. Responden terdiri daripada 293 orang pelajar tingkatan dua dan tingkatan empat telah dipilih menggunakan pensampelan rawak berstrata. Kajian jenis kuantitatif ini menggunakan kaedah tinjauan yang melibatkan tiga instrumen iaitu soal selidik kemahiran abad ke-21, Ujian Bilik Darjah Lawson dan Ujian Kemahiran Proses Sains. Dapatan kajian menunjukkan bahawa tahap penguasaan pelajar adalah tinggi bagi setiap subskala kemahiran abad ke-21 dan sederhana bagi kemahiran proses sains dan rendah bagi kemahiran penaakulan saintifik. Terdapat perbezaan yang signifikan dalam penguasaan kemahiran pemikiran inventif, komunikasi berkesan dan produktiviti tinggi berdasarkan tingkatan. Selain itu, terdapat perbezaan signifikan dalam penguasaan kemahiran pemikiran inventif dan produktiviti tinggi berdasarkan j..... 1144 hits |
2 | 2015 thesis | Pelaksanaan modul projek penyiasatan dalam meningkatkan komunikasi dan kemahiran sosial kanak-kanak prasekolah Azizah Zain Kajian ini bertujuan mengkaji pelaksanaan Modul Projek Penyiasatan dalam meningkatkan komunikasi, kemahiran sosial dan penglibatan kanak-kanak prasekolah melalui aktiviti 'hands-on '. Kaedah kajian yang digunakan adalah etnografi berdasarkan Teori Konstruktivisme dan Teori Interaksionalis. Subjek kajian terdiri daripada sepuluh orang kanak-kanak prasekolah di sebuah sekolah di daerah Kota Setaro Data primer terdiri daripada data pemerhatian, data temu bual dan data analisis dokumen. Kesemua data dianalisis menggunakan perisian Atlas Ti.O.7. Dapatan kajian menunjukkan pelaksanaan aktiviti yang terdapat dalam Modul Projek Penyiasatan meningkatkan komunikasi kanak-kanak dengan guru, rakan dan persekitaran mereka. Kesan terhadap peningkatan komunikasi, keyakinan kanak-kanak berkomunikasi bersama individu lain bertambah baik. Dapatan juga menunjukkan komunikasi yang berlaku semasa aktiviti projek meningkatkan kefahaman dan pengetahuan kanak-kanak terhadap topik yang diminati. Di samping itu..... 1550 hits |
3 | 2019 thesis | Leadership behaviour, entrepreneurial orientation and organisational performance in Malaysian small and medium enterprises Azizah Hashim The purpose of this study was to identify the leadership behaviour, entrepreneurial
orientation and organisational performance of Small and Medium Enterprises (SMEs) in Malaysia.
Three main constructs were selected namely leadership behaviour, entrepreneurial orientation and
organisational performance based on Resource Based Theory (RBT) by Galbreath (2005) and
Transformational Leadership Theory by Bass (1985). The research design used in this study was a
survey method and data were collected using quantitative approaches. The respondents were 401 owner
or manager of SMEs operating in manufacturing and service industries in Kuala Lumpur and Selangor.
The respondents were selected using the Stratified Sampling Technique. The study instrument applied
was questionnaires. The finding showed that transformational leadership has higher impact towards
organisational performance (β=0.257, S.E=0.055) than transactional leadership (β=0.220, S.E=0.054).
Entrepreneuri..... 1555 hits |
4 | 2018 thesis | Pembinaan dan penilaian modul pengajaran program pemulihan dalam komuniti bagi aktiviti asas menggambar untuk pelatih Autisme Azizah Suleiman Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul Pengajaran Program Pemulihan dalam Komuniti (PDK)
Asas Menggambar untuk Pelatih Autisme bagi kegunaan petugas PDK. Kajian ini juga menilai tahap
keupayaan pelatih autisme terhadap aktiviti asas menggambar yang menjurus kepada lima jenis
aktiviti iaitu lukisan, catan, resis, capan, dan cetakan. Kerangka konseptual kajian gabungan
kualitatif dan kuantitatif ini diadaptasi dari model ADDIE, MODEL Bandura, dan ASSURE.
Kajian reka bentuk dan pembangunan melibatkan tiga fasa utama iaitu Fasa Analisis
Keperluan, Fasa Reka Bentuk dan Pembangunan dan Fasa Implementasi dan Penilaian. Teknik
Fuzzy Delphi digunakan untuk menentukan reka bentuk kandungan Modul Pengajaran PDK Asas
Menggambar untuk Pelatih Autisme telah disahkan oleh kesepakatan pakar. Teknik pengumpulan data
melalui soal selidik, pemerhatian, analisis dokumen,..... 2305 hits |
5 | 2023 thesis | Pembangunan dan kebolehgunaan garis panduan pelaksanaan program komuniti membaca Azizah Arsad Kajian ini dijalankan bagi mengatasi masalah pelaksanaan program membaca yang
dalam kalangan komuniti melalui pembangunan garis panduan. Pendekatan Reka
Bentuk dan Pembangunan yang terdiri daripada fasa analisis keperluan, reka bentuk
dan pembangunan serta penilaian digunakan dalam penyelidikan ini. Sampel fasa
analisis keperluan terdiri daripada tujuh orang pakar menggunakan protokol temu bual
dan 30 dokumen sebagai alat kajian. Sejumlah 30 orang pakar terlibat dengan soal
selidik Fuzzy Delphi (FDM1 dan FDM 2) sementara lima orang pakar terlibat dengan
temu bual dalam fasa reka bentuk dan pembangunan. Terdapat 11 orang pakar terlibat
dengan temu bual dalam fasa penilaian. Data bagi temu bual dianalisis secara tematik
menggunakan ATLAS.ti 9 sementara buku rekod bacaan dianalisis secara diskriptif.
Data bagi soal selidik pula dianalisis menggunakan kaedah Fuzzy Delphi. Dapatan fasa
analisis keperluan menunjukkan kesepakatan pakar terhadap keperluan membangunkan
Garis Panduan..... 112 hits |
6 | 2021 thesis | Penggunaan teater boneka dalam kaedah pengajaran dan pembelajaran untuk meningkatkan domain psikomotor murid berkeperluan khas Lakshmi Permal Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti jika teknik teater boneka dalam pembelajaran
murid berkeperluan khas (MBK) dapat meningkatkan domain psikomotor di kalangan
mereka. Teater boneka ialah sebuah teknik alternatif pengajaran di mana para pengajar
menggunakan teknik tersebut dalam usaha untuk menarik minat sesebuah subjek atau
peristiwa kepada murid. Walaubagaimanapun, keberkesanan teater boneka sebagai
kaedah pedagogi belum pernah dibuktikan dalam meningkatkan domain psikomotor,
terutama bagi MBK walaupun aspek perkembangan ini dilihat sebagai amat penting
untuk dipertingkatkan dalam perkembangan mereka. 10 peserta MBK telah dipilih
sebagai responden bagi kajian lapangan yang bertempat di Sekolah Kebangsaan Tunku
Azizah, Kuantan, Pahang yang mempunyai masalah psikomotor yang telah disahkan
oleh guru mata pelajaran mereka. Oleh kerana itu, objektif kajian ini adalah untuk
mengkaji tahap pencapaian domain psikomotor menerusi penggunaan teater boneka di
kalangan MBK serta ..... 657 hits |