UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 7 |
1 | 2018 research_report | Kajian perbandingan kurikulum Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (ISMP) Geografi Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) seiring KSSM Geografi di sekolah Mohmadisa Hashim Tujuan kajian ini adalah membuat perbandingan kurikulum Ijazah Sarjana Muda Pendidikan
(ISMP) Geografi dengan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) Geografi
Sekolah Menengah. Kajian ini melibatkan analisis dokumen kurikulum geografi di Universiti
Pendidikan Sultan Idris (UPSI) dan Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) bagi
mata pelajaran geografi dengan menggunakan perisian ATLAS.ti. Hasil analisis mendapati
sebanyak 14 kursus daripada 16 kursus ISMP Geografi adalah selaras dengan DSKP Geografi
KSSM Tingkatan 1 hingga 3. Dapatan kajian juga mendapati lapan topik DSKP Geografi
KSSM adalah tidak diberi penekanan dalam Rancangan Instruksional (RI) ISMP Geografi
iaitu, dua topik adalah daripada Tingkatan 1 iaitu Kedudukan dan Lakaran Peta Malaysia;
tiga topik daripada Tingkatan 2 iaitu Telekomunikasi di Malaysia, Jenis dan Kemajuan
Pengangkutan di Asia serta Teknologi Hijau; dan tiga topik daripada Tingkatan 3 iaitu
Tumbuh-Tumbuhan Semula Jadi di Malaysia, Hidup..... 258 hits |
2 | 2018 research_report | Kaedah Talaqqi Musyafahah dalam pengajaran Al-Quran Wa Al-Hifz Kurikulum Dini SABK di Perak. Norhisham Muhamad Kajian ini dijalankan untuk mengenal pasti pelaksanaan Talaqqi Musyafahah pengajaran
al-Quran Kurikulum Dini di Sekolah Agama Bantuan Kerajaan (SABK) Perak, mengenal pasti
tahap pencapaian bacaan al-Quran dan hubungan antara pelaksanaan Talaqqi Musyafahah dengan
pencapaian bacaan al-Quran pelajar SABK. Maklumat kajian diperolehi melalui kaedah
kuantitatif melalui soal selidik dengan melibatkan 304 orang pelajar tingkatan empat SABK di
negeri Perak. Data kajian yang dikumpul, diproses dengan menggunakan perisian SPSS versi
22.0. Penemuan kajian menunjukkan bahawa pelaksanaan Talaqqi Musyafahah berada pada tahap
tinggi (min=4.15,sp.=0.65) dan pencapaian bacaan al-Quran pelajar adalah tinggi
(min=4.28,sp.=0.52). Kajian juga menunjukkan bahawa wujudnya hubungan yang sederhana
tinggi (r=0.514,p.. 347 hits |
3 | 2018 research_report | Implementasi elemen sinografi dalam penciptaan karya kreatif pelajar menengah atas menerusi produksi teater di Sekolah Seni Malaysia, Johor Zolkipli Abdullah Implementasi elemen sinografi dalam penciptaan karya kreatif dan artistik saling
berdampingan dan juga merupakan komponen penting dalam proses teaterikal sesebuah
produksi teater. Ini kerana komponen sinografi menggabungkan elemen rekaan visual dan
idea kreatif dalam bentuk abstrak, realistik dan eksperimental mengikut konsep dan tema
naskah yang dipentaskan. Kajian ini dijalankan menerusi kaedah kualitatif yang berpandukan
data yang ditemukan karya teater produksi kesenian menengah atas dan kurikulum
pengajaran dan pembelajaran elemen sinografi ke atas 20 orang pelajar dan 2 orang guru.
Justeru kajian memperlihatkan peranan sinografi dalam menghasilkan suatu pementasan
produksi teater di Sekolah Seni Malaysia, Johor yang berkesan dengan penerapan corak
pengajaran dan pembelajaran yang memberi fokus kepada pembinaan kemahiran pemikiran
kreatif dan inovatif melalui aktiviti eksplorasi untuk menghasilkan idea serta daya cipta yang
berkualiti. Selain itu ia turut memperlihatkan..... 283 hits |
4 | 2018 research_report | Pembinaan model kompetensi profesionalisme dan Pedagogi guru Geografi pra universiti Hanifah Mahat Kajian ini bertujuan bagi mengkaji kompetensi profesionalisme guru dalam kurikulum
geografi pra universiti tingkatan enam di Malaysia. Kajian ini menggunakan pendekatan
mix method iaitu bagi kaedah kuantitatif dengan menggunakan soal selidik yang
melibatkan 200 orang guru geografi seluruh Malaysia yang dipecahkan kepada lima zon;
Zon Utara, Zon Tengah, Zon Pantai Timur, Zon Selatan dan Zon Malaysia Timur yang
dipilih menggunakan teknik pensampelan bertujuan. Manakala kaedah kualitatif adalah
dengan menggunakan teknik pemerhatian dengan melibatkan responden yang terdiri
daripada tiga orang guru yang mempunyai pengalaman lebih daripada 10 tahun mengajar
mata pelajaran Geografi Tingkatan Enam dan bertugas di sekitar daerah Batang Padang,
Perak dan daerah Hulu Selangor, Malaysia. Konstruk yang dinilai adalah pengetahuan
profesionalisme, pengetahuan kandungan subjek, pengetahuan pedagogi kandungan,
pengetahuan teknologi pedagogi, sikap dan nilai profesionalisme keguruan guru yang..... 274 hits |
5 | 2018 research_report | Meneroka pendidikan kewarganegaraan global di sekolah-sekolah Hamidah Yusof Kajian ini bertujuan untuk meneroka pendidikan kewarganegaraan global di sekolah rendah dan
menengah. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif dengan mengumpul data melalui soal
selidik. Soalan pertama hingga ketiga telah mendapat data daripada 49 orang; soalan keempat data
daripada 87 orang guru; dan soalan kelima diperoleh daripada 155 pelajar diploma di Universiti
Pendidikan Sultan Idris. Guru-guru yang menjadi responden terdiri daripada guru sekolah rendah
dan menengah mengajar di sekolah-sekolah wilayah persekutuan, selangor, dan perak. Kajian ini
mengkaji kurikulum dan buku teks Tahun 5 dan Tahun 6 bagi sekolah rendah dan Tingkatan 1 hingga
Tingkatan 5 bagi sekolah menengah bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia, Bahasa Inggeris, Sains,
Matematik, Pendidikan Jasmani,Pendidikan Modal dan Sejarah. Dapatan kajian ini mendapati
elemen pendidikan kewarganegaraan global ada dalam kurikulum dan buku teks kebanyakan mata
pelajaran yang dikaji. Guru-guru juga menerapkan bebera..... 540 hits |
6 | 2018 research_report | Pembangunan model pengajaran guru pelatih Pendidikan dan Latihan Teknikal dan Vokasional UPSI (TVETaGogi) berasaskan Project Oriented Problem Based Learning dan Work Based Learning Ridzwan Che Rus Kajian ini bertujuan untuk membangunkan Modul pengajaran guru pelatih Pendidikan dan
Latihan Teknikal dan Vokasional (TVETaGogi) berasaskan Project Oriented Problem Based
Learning dan Work Based Learning. Proses untuk membangunkan modul TVETaGogi adalah
berpandukan model ADDIE yang mengandungi tiga fasa. Data fasa pertama melibatkan analisis
keperluan dengan menggunakan soal selidik yang dijalankan ke atas 2 orang tenaga pengajar
dan 62 orang pelajar Sarjana Muda Pendidikan (Reka Bentuk dan Teknologi) dengan kepujian
yang mengambil mata pelajaran Reka Bentuk dan Teknologi Pertanian di Universiti Pendidikan
Sultan Idris (UPSI). Dapatan daripada item soal selidik dianalisis secara deskriptif untuk
mengenal pasti keperluan bagi pembinaan modul TVETaGogi. Data fasa kedua peringkat reka
bentuk modul diperoleh melalui teknik Delphi Ubahsuai berdasarkan pandangan dan keputusan
sembilan ahli panel pakar yang mempunyai kepakaran dan pengetahuan dalam bidang
pertanian, teknologi pendi..... 245 hits |
7 | 2018 research_report | Pembangunan modul Adventure-Based Learning untuk Kursus Statistik Asas peringkat Diploma Nor ain Mohd Tajudin Kajian ini bertujuan membangunkan Modul Adventure-Based Learning yang dikenali sebagai MARBLE bagi kursus Statistik Asas peringkat Diploma. Kajian ini menggunakan reka bentuk pembangunan yang telah dilaksanakan dalam lima fasa: (1) Analisis (2) Reka bentuk MARBLE, (3) Pembangunan MARBLE(4) Pelaksanaan pengajaran, dan (5) Penilaian MARBLE. Instrumen kajian ialah Soal Selidik Kesahan Kandungan dan Soal Selidik Kebolehpercayaan MARBLE. Kesahan modul dilaksanakan oleh tiga pakar bidang Pendidikan Matematik. Sampel kajian untuk menentukan kebolehpercayaan modul dipilih secara rawak terdiri daripada 30 guru pra-perkhidmatan matematik daripada sebuah Univeristi Awam. Dapatan kajian menunjukkan (1) Indek kesahan kandungan MARBLE ialah 1.00, dan (2) Indek kebolehpercayaan MARBLE iaitu nilai alfa Cronbach ialah 0.84. MARBLE merangkumi empat aktiviti iaitu Adventure Berjalan Kaki, Adventure Flying Fox, Adventure Rentas Halangan dan Adventure Berkonsepkan Abseiling. Pelbagai tugasan kompleks dalam..... 161 hits |