UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 11 |
Simplified search suggestions : Pembelajaran abad ke 21 |
1 | 2023 final_year_project | Cabaran guru pelatih Pendidikan Islam terhadap pelaksanaan pembelajaran abad ke-21 semasa menjalankan latihan mengajar di sekolah Nur El Sofia Zulqurnain Kajian ini bertujuan untuk mengkaji cabaran yang dihadapi oleh guru pelatih
Pendidikan Islam terhadap PAK-21 semasa menjalankan latihan mengajar 1. Kontruk
kajian ini adalah untuk mengenalpasti tahap penguasaan guru pelatih Pendidikan Islam
UPSI terhadap PAK-21 semasa menjalankan latihan mengajar, mengkaji cabaran yang
dihadapi oleh guru pelatih Pendidikan Islam UPSI terhadap PAK-21 semasa
menjalankan latihan mengajar serta menganalisis dan mencadangkan penambahbaikan
terhadap PAK-21 daripada guru pelatih Pendidikan Islam UPSI. Sumber utama bagi
mendapatkan data kajian adalah melalui pendekatan kuantitatif. Responden dalam
kajian ini ialah melibatkan 60 orang guru pelatih Pendidikan Islam UPSI semester 6
dan semester 7 yang telah menjalankan latihan mengajar 1. Instrumen kajian yang
digunakan untuk mengumpul data kuantitatif adalah borang soal selidik. Analisis ini
dilaksanakan bagi mendapatkan nilai kekerapan, peratus, min dengan menggunakan
perisian Statistical Packages F..... 1413 hits |
2 | 2024 final_year_project | Tahap kesediaan dan motivasi guru pelatih Fizik terhadap pelaksanaan Pembelajaran Abad ke-21 Mohd Hery Wansyah Bakri Tujuan kajian ini ingin mengenalpasti tahap kesediaan dan tahap motivasi guru
pelatih Fizik terhadap pelaksanaan Pembelajaran Abad Ke-21 (PAK21) serta
hubungan antara tahap kesediaan dan tahap motivasi guru pelatih Fizik terhadap
pelaksanaan PAK21. Kajian korelasi ini melibatkan 70 orang guru pelatih Fizik UPSI
yang dipilih melalui pensampelan rawak mudah. Instrumen kajian merupakan borang
soal selidik (Google Form) yang menggunakan skala Likert empat mata dan
seterusnya dianalisis secara deskriptif dan inferensi (Spearman’s Rho) menggunakan
perisian Pakej Statistik bagi Sosial Sains (SPSS) untuk mengenalpasti tahap kesediaan
dan tahap motivasi guru pelatih Fizik terhadap pelaksanaan PAK21 serta hubungan
antara tahap kesediaan dan tahap motivasi guru pelatih Fizik terhadap pelaksanaan
PAK21. Dapatan kajian menunjukkan tahap kesediaan guru pelatih Fizik terhadap
pelaksanaan PAK21 adalah di tahap yang sederhana dengan nilai min = 3.38 (s.p =
0.450). Manakala tahap motivasi ..... 20 hits |
3 | 2021 final_year_project | Pembangunan dan persepsi guru pelatih terhadap kit pemudahcaraan (Chemcard) bagi tajuk kadar tindak balas Mohd Rahimi Abdul Razak Kajian ini bertujuan untuk membangunkan kit pemudahcaraan bagi tajuk Kadar Tindak
Balas serta mengkaji persepsi guru pelatih kimia terhadap kandungan, reka bentuk dan
kebolehgunaannya. Responden kajian melibatkan 112 orang pelajar Ijazah Sarjana Muda
Pendidikan Kimia (AT13). Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah borang
soal selidik yang terdiri daripada kandungan, reka bentuk dan kebolehgunaan kit
pemudahcaraan. Data dianalisis secara statistik deskriptif yang mana menunjukkan nilai
purata min bagi setiap konstruk berada pada tahap yang baik iaitu kandungan kit (3.86),
reka bentuk kit pemudahcaraan (3.86) dan kebolehgunaan kit pemudahcaraan (3.82).
Kesimpulannya, majoriti responden memberikan persepsi yang positif terhadap
kandungan, reka bentuk dan kebolehgunaan kit pemudahcaraan ChemCard yang
dibangunkan. Implikasinya, kit pemudahcaraan ini boleh digunakan untuk menarik minat
pelajar dan digunakan sebagai bahan bantu mengajar berasaskan Pembelajaran Abad Ke-
21..... 1828 hits |
4 | 2023 final_year_project | Memperbaiki kesukaran pengajaran guru Bahasa Tamil di sekolah menengah melalui pendekatan Bridge21 Malini Magendran Kajian ini bertajuk ‘Memperbaiki kesukaran pengajaran guru Bahasa Tamil di sekolah
menengah melalui pendekatan Bridge21’. Bridge21 ini adalah pendekatan yang dicipta
oleh penyelaras penyelidikan bernama 'Aibhin Bray' di Trinity College Dublin. Pada
masa kini, ramai guru Bahasa Tamil di sekolah menengah menghadapi pelbagai
kesukaran dalam pengajaran dan pembelajaran. Hal ini demikian kerana, mereka tidak
dapat melaksanakan pengajaran yang berkesan semasa pengajaran pembelajaran atas
beberapa masalah yang tertimbul dari aspek-aspek lain. Selain itu, hakikat bahawa
pelajar beraksi pasif pada seluruh waktu pengajaran dan pembelajaran dijalankan
manakala, mereka lulus pembelajaran dengan menghafal segala kandungan semasa
peperiksaan. Ini secara langsungnya menunjukkan bahawa kalangan masyarakat
intelektual tidak berkembang. Oleh itu, pendekatan ini membantu mengatasi masalah
ini. Terdapat beberapa unsur pedagogi abad ke-21 dalam pendekatan ini termasuk
pembelajaran kolaborat..... 480 hits |
5 | 2023 final_year_project | Kebolehgunaan alat bantu mengajar (ABM) Interactive Mechanical terhadap guru pelatih bagi mata pelajaran RBT tingkatan 2 topik Reka Bentuk Mekanikal Muhammad Farisdzul Hilham Aminzaki Kajian ini dijalankan untuk melihat kebolehgunaan alat bantu mengajar (ABM) Interactive Mechanical di kalangan guru-guru pelatih RBT mata pelajaran RBT Tingkatan 2 topik Reka Bentuk Mekanikal. Kajian ini dijalankan berdasarkan kajian di Institut Pendidikan Guru mengenai amalan pedagogi guru pelatih pengkhususan dalam mata pelajaran RBT mendedahkan bahawa guru pelatih lebih cenderung menggunakan pendekatan PdPc tradisional yang berpusatkan guru, kurang integrasi teknologi, dan tidak memenuhi pembaharuan matlamat kurikulum. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji sejauh mana kebolehgunaan ABM Interactive Mechanical sebagai pemudahcara khusus guru pelatih RBT untuk mengajar dalam topik Reka Bentuk Mekanikal mata pelajaran RBT Tingkatan 2. Objektif kajian dijalankan untuk membangunkan sebuah ABM Interactive Mechanical bagi topik Reka Bentuk Mekanikal sebagai bahan rujukan kepada guru pelatih terhadap penguasaan pelajar RBT Tingkatan 2 dan menilai kesahan kebolehgunaan ABM Interactive Mechanica..... 1266 hits |
6 | 2023 final_year_project | Pembangunan modul latihan berasaskan aplikasi permainan digital flippity bagi subjek Reka Bentuk dan Teknologi Tingkatan 2 Muhammad Saiful Fitri Daud Pembelajaran abad ke 21 merupakan suatu proses pembelajaran yang berpusatkan
kepada pelajar. Dimana pembelajaran secara konvensional iaitu dengan menggunakan
buku teks dan papan putih sudah lagi tidak relevan pada zaman sekarang. Murid
menjadi cepat bosan disebabkan suasana pembelajaran yang membosankan.
Penggunaan alat bantu mengajar amatlah diperlukan oleh seorang guru didalam kelas.
Kajian ini bertujuan untuk membina modul latihan berasaskan aplikasi permainan
digital flippity bagi subjek Reka Bentuk dan Teknologi Tingkatan 2. Modul ini
dibangunkan dengan menerapkan penggunaan model ADDIE yang melibatkan lima
fasa iaitu analisis, reka bentuk, pembangunan, pelaksanaan dan penilaian. Reka bentuk
kajian ini adalah melibatkan penyelidikan dan pembangunan yang berbentuk
penyelidikan kualitatif secara temubual. Instrumen kajian terdiri daripada borang soalan
temu bual separa berstruktur kesahan dan kebolehgunaan. Bagi memastikan modul ini
sesuai digunakan, tiga orang pakar tel..... 456 hits |
7 | 2023 final_year_project | Kepelbagaian pendekatan pengajaran dalam kalangan guru Bahasa Arab di Sekolah Agama Menengah Jeram Kuala Selangor Nor Hadisah Mohamed Shalikin Proses pengajaran dan pemudahcaraan mementingkan kepada kesesuaian bentuk pedagogi yang
dipilih oleh guru. Maka, kajian ini bertujuan untuk mengkaji tentang bentuk-bentuk pedagogi
yang diaplikasikan, pendekatan pengajaran yang digunakan dan tahap penggunaan teknologi di
kalangan guru subjek Al-Lughah Al-Arabiyyah Al-Mu’asirah sepanjang proses PdPc LAM.
Tambahan pula, kajian ini adalah berbentuk kajian kualitatif dengan menerapkan pelaksanaan
temubual separa berstruktur, merangkumi empat persoalan temubual yang bakal menjawab
persoalan kajian ini dan melibatkan seramai sepuluh orang guru subjek Al-Lughah Al-Arabiyyah
Al-Mu’asirah sebagai responden kajian dari Sekolah Agama Menengah Jeram, Kuala Selangor,
Selangor. Hasil dapatan menunjukkan kepelbagaian bentuk pedagogi yang diterapkan guru
seperti jenis pembelajaran: heautagogi, peeragogi, sibergogi, bentuk pedagogi kontemporari:
pembelajaran berasaskan projek mahupun inkuiri, dan aktiviti yang menerapkan pembelajaran
abad..... 185 hits |
8 | 2024 final_year_project | Tinjauan tahap kesediaan guru Sains dari aspek pengetahuan dan kemahiran dalam melaksanakan PAK-21 di empat buah daerah di Perak Jason Micheal Kajian ini bertujuan untuk menilai sejauh mana guru Sains di empat daerah di Perak
bersedia dalam aspek pengetahuan dan kemahiran dalam melaksanakan Pembelajaran
Abad ke-21 (PAK-21). Tujuan kajian juga termasuk mengenal pasti hubungan antara
pengetahuan dan kemahiran guru Sains dalam melaksanakan PAK-21. Data dikumpul
melalui tinjauan yang melibatkan 102 orang guru Sains, dan sampel dipilih
menggunakan kaedah pensampelan rawak mudah. Soal selidik dengan skala Likert
empat mata melalui Googleform digunakan sebagai instrumen kajian. Kesahan
kandungan instrumen dinilai oleh lima pakar, termasuk tiga orang pensyarah Universiti
Pendidikan Sultan Idris dan dua orang guru Sains yang telah berkhidmat selama lebih
10 tahun. Indeks Kesahan Kandungan atau (CVI) telah digunakan bagi menentukan
kesahan instrumen kajian. Hasil analisis menunjukkan nilai CVI = 1.00, menandakan
instrumen kajian mempunyai kesahan yang baik. Kajian rintis dijalankan melibatkan
20 orang guru Sains yang merupa..... 74 hits |
9 | 2024 final_year_project | Persepsi guru Sains Sekolah Menengah di daerah Muar terhadap pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek (PjBL) Nur Farhana Ayob Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti persepsi guru Sains sekolah menengah
terhadap pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek (PjBL) di daerah Muar.
Pembelajaran berasaskan projek (PjBL) merupakan salah satu kaedah pengajaran
abad ke- 21 yang dapat membantu guru mengajar mengikut keperluan murid. Kajian
ini menggunakan rekabentuk kajian tinjauan dengan menggunakan soal selidik
sebagai instrumen kajian. Seramai 108 responden telah dipilih melalui kaedah
persampelan rawak mudah terdiri daripada guru Sains yang mengajar di daerah Muar.
Analisis deskriptif dilaporkan melalui nilai skor min dan sisihan piawai. Hasil dapatan
mendapati persepsi guru Sains sekolah menengah terhadap pelaksanaan pembelajaran
berasaskan projek (PjBL) mempunyai nilai min 4.53 (s.p : 0.380) manakala persepsi
guru Sains sekolah menengah terhadap murid ketika pelaksanaan pembelajaran
berasaskan projek (PjBL) memiliki min yang paling tinggi 4.91 (s.p : 0.182) dan min
bagi persepsi guru Sains sekolah m..... 47 hits |
10 | 2024 final_year_project | Tahap kesedaran, kesediaan dan penggunaan Realiti Berperantara (Augmented Reality) dalam pembelajaran guru pelatih Biologi Universiti Pendidikan Sultan Idris Mashitah Mazlan Kajian ini bertujuan untuk mengukur tahap kesedaran, kesediaan dan penggunaan
Realiti Berperantara (Augmented Reality) dalam pembelajaran guru pelatih Biologi,
Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI). Hubungan antara tahap kesediaan dan
penggunaan AR dalam pembelajaran guru pelatih Biologi UPSI turut diukur dalam
analisis kajian ini. Reka bentuk kajian ini adalah menggunakan kaedah kuantitatif iaitu
kajian tinjauan. Kaedah persampelan rawak mudah dijalankan ke atas populasi kajian
berjumlah 221 orang yang terdiri daripada guru pelatih Biologi UPSI semester lima
hingga tujuh. Data daripada instrumen borang soal selidik digunakan untuk analisis
deskriptif dan inferensi statistik. Analisis adalah menggunakan perisian Statistical
Package for Social Science (SPSS) versi 29. Borang ini mengandungi empat bahagian
dengan jumlah 29 soalan beserta demografi responden dan dinilai menggunakan Skala
Likert 4 mata. Kesahan borang soal selidik oleh dua orang pakar memperolehi nilai
Cohe..... 31 hits |
[First] [Prev] | Page 1 of 2 | [ Next ] [ Last ] |