UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Ahmad Fkrudin Mohamed Yusoff |
1 | 2021 thesis | Pembangunan dan penilaian modul mudah alih (e-PBM PI-Poli) untuk kursus pengajian Islam di Politeknik Malaysia Ahmad Fkrudin Mohamed Yusoff Kajian ini dijalankan untuk membangun dan menilai modul dalam talian untuk Kursus
Pengajian Islam yang menggunakan pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah
(e-PBM PI-Poli). Metodologi kajian yang digunakan adalah pendekatan penyelidikan
reka bentuk dan pembangunan (DDR) tiga fasa yang diasaskan oleh Richey and Klein
(2007). Fasa pertama merupakan analisis keperluan. Borang soal-selidik diedarkan
kepada 297 orang pelajar dan 32 orang pensyarah Politeknik untuk mendapatkan
pandangan terhadap keperluan pembangunan modul. Fasa kedua merupakan fasa
mereka bentuk dan membangunkan kandungan modul menggunakan kaedah Fuzzy
Delphi Method (FDM) untuk melihat persepakatan 17 orang pakar terhadap
pembangunan elemen dalam modul dan Percentage Calculation Method (PCM) untuk
melihat persepakatan 22 orang pakar terhadap kesahan elemen tersebut. Fasa ketiga
merupakan fasa pelaksanaan dan penilaian modul melalui kaedah kuasi-eksperimen.
Dapatan fasa pertama menunjukkan responden mempunyai k..... 1610 hits |
2 | 2021 article | Application of fuzzy delphi technique to identify the elements for designing and developing the e-PBM PI-Poli module Ahmad Fkrudin Mohamed Yusoff Along with the wave of the Industrial Revolution 4.0 era, shifts in the aspects of approach in teaching and the integration of learning technology should always be given careful research and planning. Therefore, this study aims to see the elements needed to integrate technology and delivery strategies to design and develop an online problem-based learning module for the Islamic Studies course (e-PBM PI-Poli) in a polytechnic. The design of this study is a quantitative study using the Fuzzy Delphi technique. A questionnaire instrument was used to collect research data. Seventeen experts in educational technology, problem-based learning, Islamic studies, and curriculum participated in the study. Data analysis results showed that the experts accepted all these elements through the expert consensus value above 75%, the threshold value (d) ? 0.2, and the fuzzy score (A) ? ? - cut value = 0.5. Therefore, it shows that these elements have gained expert consensus and are needed to design and d..... 503 hits |