UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 2
Simplified search suggestions : Alvin Raj Santhanadass
12015
Thesis
Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian Pendidikan Luar
Alvin Raj Santhanadass
Tujuan kajian ini adalah untuk membina dan mendapatkan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen penilaian Pendidikan Luar. Instrumen ini berbentuk soal selidik yang terdiri dari komponen pengetahuan strategik, kecekapan perlakuan dan afektif. Soal selidik ini diadaptasi dan diubahsuai dari Tennessee Self Concept Questionnaire, Multifactor Leadership Questionnaire (MLQ), Participant Motivation Questionnaire (PMQ), Cooper Smith Inventory, Group Environment Questionnaire (GEQ) dan Manual Pendidikan Luar (MPL). Sebanyak 95 item soal selidik yang telah dikenal pasti dan dibina diuji ke atas 100 orang subjek lelaki dan perempuan berumur 15 dan 16 tahun dalam kajian rintis. Kaedah factor analysis, Cronbach alpha dan kesahan pakar digunakan bagi mendapatkan kesahan dan kebolehpercayaan instrumen ujian. Analisis Pearson Product Moment menunjukkan nilai kesahan pakar terhadap instrumen penilaian adalah 0.89 - 0.90 dan nilai kebolehpercayaan 0.89. Berdasarkan factor analysis kaedah pencabutan Princ.....

1441 hits

22024
Thesis
Pembinaan dan pengujian modul pengurusan keselamatan bagi aktiviti kokurikulum di sekolah
Alvin Raj Santhanadass
Aktiviti kokurikulum adalah kegiatan yang dilaksanakan di luar proses pengajaran dan pembelajaran kurikulum formal. Ia merupakan medan pembelajaran untuk mengukuhkan pengalaman dan perkembangan aspek pembangunan pelajar secara holistik. Penglibatan dalam kokurikulum sememangnya terdedah kepada pelbagai isu keselamatan sebelum, semasa mahupun selepas aktiviti dijalankan. Tujuan utama kajian ini adalah bagi membina dan menguji modul pengurusan keselamatan kokurikulum berdasarkan faktor persekitaran, peralatan dan pelajar. Pembinaan modul ini menggunakan pendekatan model Sidek Mohd Noah dan Jamaludin Ahmad, (2005). Kajian kuantitatif ini menggunakan reka bentuk eksperimental sebenar. Populasi kajian ini terdiri daripada guru-guru sekolah di 24 daerah, negeri Sabah. Seramai 80 orang guru penasihat kokurikulum di pilih secara rawak mudah untuk kumpulan kawalan (n=40) dan kumpulan intervensi (n=40) berdasarkan saiz kesan persampelan Cohen (1988). Dapatan kajian menunjukkan modul .....

257 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.