UPSI Digital Repository (UDRep)
Start | FAQ | About
Menu Icon


Browse by: Year_icon Subject Year_icon Publisher Year_icon Year
Total records found : 2
Simplified search suggestions : Athirah Zainal Abidin
12021
Article
Kesahan Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (ISPK) menggunakan Model Miller
Athirah Zainal Abidin
Kajian ini bertujuan bagi mengenalpasti kesahan item bagi pembinaan Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK) menggunakan Model Miller. Objektif kajian ini adalah mengenalpasti kesahan item dalam Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK) dan mengenalpasti kebolehpercayaan Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK) dengan menggunakan Model Pengukuran Rasch Pelbagai Faset melalui lima faset iaitu skala, bias penilai, masa, kesukaran item dan prestasi kanak-kanak. Walaubagaimanapun, artikel ini menerangkan tentang kesahan di dalam proses reka bentuk Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK). Reka bentuk kajian pembinaan dan pengujian Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-kanak (IPSK) melibatkan pendekatan kuantitatif. Instrumen ini dibina dengan merujuk kepada Model Pembinaan Instrumen Miller yang telah disusun semula oleh Nor Mashitah Mohd Radzi (2017) di dalam kajiannya Pembinaan dan Pengesahan Instrumen Pentaksiran Prestasi Standard Awal Pembelaj.....

802 hits

22024
Thesis
Pembinaan Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak menggunakan Model Pengukuran Rasch Pelbagai Faset
Athirah Zainal Abidin
Kajian ini bertujuan bagi mengenalpasti kesahan dan kebolehpercayaan item bagi Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK) dengan menggunakan Model Miller yang telah disusun atur semula dan di analisis menggunakan Model Pengukuran Rasch Pelbagai Faset. Objektif kajian ini adalah mengenalpasti kesahan dan kebolehpercayaan item dalam Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK) dan mengenalpasti kefungsian skala, tahap kesukaran item, prestasi kanak-kanak, biasa penilai dan kefungsian masa. Reka bentuk kajian pembinaan Instrumen Pentaksiran Sosioemosi Kanak-Kanak (IPSK) melibatkan pendekatan kuantitatif. Instrumen ini juga turut dibina dengan merujuk kepada Model Pembinaan Instrumen Miller yang telah disusun semula. Sampel bagi kajian ini terdiri daripada 30 orang kanak-kanak yang berumur lima tahun. Proses kesahan muka telah dilalui dengan menggunakan nilai Content Validation Ratio (CVR). Melalui analisis tersebut, satu item telah digugurkan kerana memiliki nilai CVR..

46 hits

Filter
Loading results...



Specific Period
Loading results...



Top 5 related keywords (beta)

Loading results...



Recently Access Item




Installed and configured by Bahagian Automasi, Perpustakaan Tuanku Bainun, Universiti Pendidikan Sultan Idris
If you have enquiries, kindly contact us at pustakasys@upsi.edu.my or 016-3630263. Office hours only.