UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 1 |
Simplified search suggestions : Azfariza Abdul Rahim |
1 | 2007 thesis | Kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran prinsip perakaunan Azfariza Abdul Rahim Kajian ini bertujuan untuk meninjau kepelbagaian dalam gaya pembelajaran. Fokus kajian ini ialah kepelbagaian gaya pembelajaran dan hubungannya dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Prinsip Perakaunan di daerah Kinta, Perak. Instrumen kajian yang digunakan ialah Inventori Gaya Pembelajaran Kolb (1984). Inventori Gaya Pembelajaran Kolb mengidentifikasikan empat jenis domain gaya pembelajaran iaitu diverger (CElRO), assimilator (ACIRO), konverger (AC/AE) dan akomodator (AE/CE). Sampel kajian ini terdiri daripada 277 pelajar daripada 7 buah sekolah di daerah Kinta, Perak. Data yang dipungut, diproses dan dianalisis menggunakan Pakej Statistik Untuk Sains Sosial Versi 11.0. Penganalisisan data menggunakan ujian-t, ANOVA sehala, ujian Post-Hoc LSD, frekuensi, min, sisihan piawai dan Korelasi Pearson. Dapatan kajian ini menunjukkan gaya pembelajaran diverger adalah dominan di kalangan pelajar-pelajar Prinsip Perakaunan (Min=2.7690, Sisihan Piawai=0.43190). Hasil kajian menunjukkan t..... 208 hits |