|
UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
| Total records found : 1 |
| Simplified search suggestions : Farah Husna Kamaruddin |
| 1 | 2005 Thesis | Amalan elemen-elemen sekolah berkesan: satu kajian di daerah Batang Padang, Perak Farah Husna Kamaruddin Sekolah berkesan menjadi matlamat semua organisasi sekolah. Namun begitu,bukan semua sekolah berjaya mencapai matlamat tersebut. Oleh hal yang demikian, kajian perlu dilakukan untuk melihat sejauh mana sekolah mencapai tahap keberkesanan yang diharapkan. Kajian ini merupakan satu bentuk tinjauan mengenai pengamalan elemenelemen sekolah berkesan berdasarkan Model Proses dan Model Organisasi Pembelajaran yang disarankan oleh Yin Cheong Cheng (1996).Elemen-elemen yang terlibat ialah Perkongsian Visi dan Matlamat, Kepimpinan Organisasi, Kepimpinan Pengajaran, Komunikasi, Pembangunan Staf, Jangkaan Tinggi, Persekitaran Pembelajaran serta Pemantauan dan Penilaian. Sampel kajian terdiri daripada 17 buah sekolah di daerah Batang Padang. Responden kajian ini terdiri daripada 147 guru-guru yang dipilih secara rawak daripada 17 sekolah terbabit. Hasil kajian mendapati, secara umurnnya tahap pengamalan elemen-elemen tersebut berada pada tahap tinggi. Hasil kajianjuga mendapati terdapat perbezaan..... 262 hits |