UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 4 |
Simplified search suggestions : Haiza Hayati Baharudin |
1 | 2019 thesis | Cabaran bebanan tugas terhadap amalan profesionalisme guru tabika perpaduan Haiza Hayati Baharudin Kajian ini bertujuan memahami kesan bebanan tugas terhadap amalan profesionalisme
Guru Tabika Perpaduan (GTP) dari aspek etika, amalan reflektif dalam pengajaran dan
pembelajaran serta keberkesanan amalan kolaborasi di antara guru dan pentadbir dalam
membantu menguruskan bebanan tugas. Kajian ini merupakan sebuah kajian kes yang
dijalankan menggunakan kaedah kualitatif melalui teknik-teknik temu bual, pemerhatian,
analisis dokumen dan triangulasi data. Pemilihan subjek kajian menggunakan persampelan
bertujuan melibatkan empat orang GTP daerah Kampar, Perak. Hasil kajian menunjukkan
bahawa GTP mendefinisikan bebanan tugas sebagai tugas-tugas seperti pengurusan fail,
aktiviti-aktiviti luar, pengurusan aset dan inventori, tugas perkeranian dan arahan semasa
dari pentadbir. Bebanan tugas ini memberikan kesan dan menjejaskan persediaan dan
pelaksanaan rancangan pengajaran, bahan bantu mengajar dan tumpuan kepada kanakkanak.
Kajian ini juga mendapati bahawa GTP memahami ciri-ciri ..... 1912 hits |
2 | 2020 article | The developments and challenges of the integration of interactive whiteboard technology in teaching and learning reading skills for preschool children Haiza Hayati Baharudin Technological advances in education have expanded to preschool, primary, secondary and tertiary education. It is fundamental for the effectiveness of teaching and learning a subject in the classroom. The writing of this article covers the development of IWB in education and the advantages of IWB that are relevant to teaching and learning and to what extent they assist the development of preschool children, the challenges for teachers and children in using interactive whiteboard and ICT in teaching and learning and understanding the readiness of teachers and preschool children in the application of ICT especially IWB in teaching and learning reading skills. The review of the literature covers the development of the use of IWB in education, the advantages of IWB that help improve the knowledge and skills, the challenges and readiness of teachers and children in the integration of IWB in learning reading skills. The use of ICT especially IWB in learning can improve children's knowledge an..... 694 hits |
3 | 2021 article | Pembangunan modul pembelajaran menggunakan aplikasi teknologi android berasaskan papan putih interaktif terhadap kemahiran membaca kanak-kanak prasekolah: ulasan kerangka teori Haiza Hayati Baharudin Kajian ini bertujuan memberi ulasan berkaitan kerangka teori yang digunakan bagi membangunkan modul pembelajaran menggunakan aplikasi teknologi android berasaskan papan putih interaktif (IWB) terhadap kemahiran membaca kanak-kanak prasekolah. Data diperolehi melalui tinjauan literatur berkaitan Teori Pengajaran Robert Gagne (1985), Strategi Pembelajaran IEPC (Wood, 2002), Dual-Coding Theory (Paivio, 1971) dan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) yang digunakan sebagai panduan kepada pembangunan modul ini. Keputusan kajian menunjukkan bahawa gabungan tiga buah teori ini dan KSPK dalam pembangunan modul menggunakan teknologi IWB dan aplikasi android (belajar membaca) akan membentuk sebuah modul pembelajaran kemahiran membaca yang menyeluruh dalam meningkatkan kemahiran membaca kanak-kanak prasekolah dan juga kualiti pengajaran guru. Kertas kajian ini mencadangkan bahawa modul pembangunan pembelajaran perlu menjadikan teori-teori berkaitan strategi pengajaran dan strategi pembe..... 853 hits |
4 | 2022 thesis | Pembangunan dan penilaian modul pengajaran asas membaca menggunakan aplikasi teknologi android melalui papan putih interaktif Haiza Hayati Baharudin Kajian ini bertujuan untuk meneliti elemen KBAT dalam hasil penulisan karangan
Kajian ini bertujuan membangunkan sebuah modul berasaskan pengajaran kemahiran
membaca menggunakan aplikasi teknologi android melalui papan putih interaktif yang
dapat membantu kanak-kanak belajar membaca dengan lebih berkesan. Pembangunan
modul ini melalui prosedur berasaskan model pengajaran ASSURE iaitu analisis kanakkanak,
penetapan objektif, pemilihan dan penggunaan kaedah, media dan bahan
sumber, strategi menggalakkan penglibatan kanak-kanak dalam pembelajaran dan
penilaian keberkesanan modul pengajaran. Kaedah kajian dijalankan melalui analisis
dokumen, pemerhatian dan kuasi eksperimen (kumpulan kawalan dan rawatan) yang
melibatkan 30 orang kanak-kanak Tabika Perpaduan berumur enam tahun dari kawasan
pinggir bandar di salah sebuah daerah negeri Perak. Dapatan kajian ini menunjukkan
bahawa kanak-kanak mempunyai pendedahan terhadap aplikasi android namun tiada
pengetahuan berkaitan papan put..... 778 hits |