UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Halif Md Saleh |
1 | 2018 Thesis | Penilaian keberkesanan program pembelajaran non-formal Orang Asli dewasa di Malaysia Halif Md Saleh Kajian kuantitatif menggunakan kaedah penilaian program ini bertujuan untuk menilai aspek input,
output, outcome dan impact bagi tiga program pembelajaran non-formal Orang Asli dewasa iaitu
Program Kelas Dewasa bagi Ibubapa Murid Orang Asli dan Peribumi (KEDAP KPM), Program Kelas
Dewasa Asli dan Peribumi (KEDAP JAKOA) dan Program Latihan Kemahiran dan Kerjaya (PLKK).
Instrumen yang digunakan dalam kajian ini terdiri daripada soal selidik, protokol temubual dan
senarai semak pemerhatian bagi tujuan memperolehi data daripada responden kajian. Seramai 136
responden pengurusan, 331 pelajar dan 144 guru telah dipilih secara rawak bagi program KEDAP KPM,
manakala 36 responden pengurusan, 351 pelajar dan 97 guru dipilih secara rawak bagi program
KEDAP JAKOA. Untuk program PLKK pula seramai 48 responden pengurusan, 214 pelatih dan
40 tenaga pengajar telah dipilih secara rawak. Untu..... 4128 hits |
2 | 2006 Thesis | Penilaian pentadbiran sekolah terhadap keberkesanan program latihan dalam perkhidmatan bagi meningkatkan kemahiran mengajar guru Halif Md Saleh Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tentang tahap keberkesanan latihan dalam perkhidmatan dalam mempertingkatkan kemahiran guru dalam pengajaran di bilik darjah di 10 buah sekolah rendah dan menengah di Bandar Jengka, Pahang. Responden kajian adalah terdiri daripada 53 orang guru dari 5 buah sekolah rendah dan 95 orang dari sekolah menengah yang terpilih di Bandar Jengka, Pahang. Kajian tinjauan ini menggunakan soal selidik dan ujian bertulis tentang tahap keberkesanan latihan dan kursus dalam perkhidmatan. Analisis diskriftif, Ujian Sampel Bebas dan Anova Sehala menggunakan Pakej Statiscal Package for Social Science (SPSS) versi 11.5 digunakan dalam kajian ini. Hasil kajian menunjukkan (1) 52.8% keberkesanan latihan dan kursus dalam perkhidmatan adalah tinggi, (2) faktor demografik seperti jantina, umur dan pengalaman mengajar guru memberikan perbezaan yang signifikan, (3) manakala faktor demografik yang lain seperti kumpulan perkhidmatan, jawatan guru dan mata pelajaran diajar ..... 17 hits |