UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Ilham Roding |
1 | 2022 article | Peningkatan kemahiran bahasa dan komunikasi melalui pengaplikasian circle time bagi kanak-kanak tadika Ilham Roding Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kemahiran komunikasi melalui aktiviti Circle time yang diamalkan di sebuah TADIKA swasta di negeri Selangor. Pendekatan kajian adalah kualitatif yang berbentuk kajian kes. Peserta kajian melibatkan dua orang kanak-kanak lelaki yang berusia 5 tahun, bersama ibu mereka dan guru kelas lima tahun. Kaedah kajian yang telah dilaksanakan ialah pemerhatian dan temu bual separa berstruktur. Pengkaji telah menggunakan kaedah analisis tematik untuk menganalisa dapatan kajian dan beberapa tema yang muncul ialah aktiviti interaktif dan aktiviti yang berpusatkan kanak-kanak. Aktiviti interaktif seperti bercerita, bermain, dan bersoal jawab merupakan aktiviti interaktif yang guru laksanakan setiap pagi. Manakala aktiviti yang berpusatkan kanak-kanak seperti bersoal jawab dan aktiviti bermain adalah penting dalam meningkatkan kemahiran komunikasi kanak-kanak. Implikasi daripada kajian ini adalah guru, ibu bapa dan TADIKA boleh melaksanakan aktiviti Circle time denga..... 219 hits |
2 | 2023 thesis | Pelaksanaan aktiviti Circle Time untuk kemahiran komunikasi kanak-kanak Tadika Ilham Roding Kajian ini meneroka pelaksanaan aktiviti Circle Time untuk kemahiran komunikasi
kanak-kanak TADIKA. Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk kajian kes telah
digunakan dalam kajian ini. Seramai dua orang kanak-kanak TADIKA kelas 5 tahun,
seorang guru kelas 5 tahun dan dua orang ibu kepada peserta kajian terlibat dalam kajian
ini. Kaedah kajian yang digunakan adalah pemerhatian dan temu bual separa
berstruktur. Pemerhatian terhadap kanak-kanak telah dijalankan sebanyak sepuluh kali
dengan memfokuskan kepada kemahiran komunikasi semasa aktiviti Circle Time.
Setiap guru dan ibu telah ditemu bual sekali untuk meneroka pandangan mereka tentang
aktiviti Circle Time dan impaknya terhadap kemahiran komunikasi kanak-kanak.
Pengkaji telah menggunakan kaedah analisis tematik untuk menganalisis dapatan
kajian. Beberapa tema telah terhasil bagi menjawab persoalan kajian. Tema yang
muncul adalah aktiviti interaktif, pendekatan yang sesuai untuk meningkatkan
kemahiran komunikasi kanak-kan..... 507 hits |