UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 4 |
Simplified search suggestions : Khairuddin Nisa |
1 | 2018 thesis | Kesan geoplay berasaskan prinsip kelewahan dan modality terhadap aras kemahiran berfikir murid Khairuddin Nisa Fokus kajian ini untuk membangunkan pembelajaran berasaskan permainan Geoplay
menggunakan modul Gamified System Development Process dan menilai keberkesanan tiga strategi
penyampaian yang digunakan Geoplay. Tanpa kelewahan dan modality, iaitu visual dan lisan (V&L),
kesan kelewahan, iaitu visual, lisan dan teks kata kunci (VL&Tk) dan kesan modality, iaitu visual
dan teks (V&T) terhadap tahap penguasaan kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT) dan kemahiran
berfikir aras rendah (KBAR) murid bagi tajuk Arah Mata Angin dan Bearing Sudutan Geografi Tingkatan
Satu. Kajian ini menggunakan reka bentuk eksperimen kuasi dan data kajian dianalisis secara
inferens. Seramai 432 murid tingkatan satu daripada daerah Hilir Perak dan Bagan Datuk yang
melibatkan lima buah sekolah di bandar dan lima buah sekolah di luar bandar telah dipilih sebagai
sampel kajian. Ujian statistik MANCOVA telah diaplikasikan bagi menjawab persoalan kajian. Dapatan
kajian menunjukkan terdapat perbe..... 2193 hits |
2 | 2017 article | Reka bentuk Gamifikasi pembelajaran Geografi berasaskan permainan Geoplay Nisa Khairuddin, Zulkifli Che Zalina, Abdul Aziz Nor Azah, Mohamad Nordin Norhisham, 5722 hits |
3 | 2017 article | Development of a geoplay learning mechanics and modality principles as a presentation strategy Nisa Khairuddin, Zulkifli Che Zalina, Abdul Aziz Nor Azah, 1167 hits |
4 | 2007 thesis | Keberkesanan Peta Pintar Rujukan Grid terhadap pencapaian dan minat pelajar Khairuddin Nisa Tujuan melaksanakan kajian ini ialah; (1) membangunkan koswer Peta Pintar Rujukan Grid (RG) yang
dapat menggantikan buku teks dalam mempelajari topik rujukan grid, (2) mengenalpasti pencapaian
pelajar yang menggunakan koswer Peta Pintar RG berbanding menggunakan peta topografi di buku
teks di dalam topik rujukan grid, dan (3) membandingkan tahap minat pelajar terhadap
pendekatan koswer Peta Pintar RG dengan pendekatan peta topografi di dalam buku teks selepas
mempelajari topik rujukan grid. Seramai 82 pelajar Tingkatan 3 SMK. Khir Johari Sg. Sumun telah
dipilih daripada kelas sederhana dan lemah bagi mewakili kumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan.
Kajian berbentuk kuasi eksperimen ini dijalankan melalui 3 fasa kajian iaitu ujian pra, ujian pos,
dan soal selidik. Model ASSURE telah digunakan bagi membangunkan koswer Peta Pintar RG. Ujian t
digunakan bagi membandingkan pencapaian pelajar yang menggunakan koswer Peta Pintar RG dengan ..... 191 hits |