UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Mohd Azahar Madar |
1 | 2022 Article | Penilaian kurikulum standarad prasekolah kebangsaan (semakan 2017) komponen pendidikan islam Mohd Azahar Madar Keberkesanan pelaksanaan kurikulum dapat dilihat apabila kurikulum yang dibangunkan mampu mencapai matlamat dalam tempoh yang ditetapkan. Bagi mendapatkan maklumat berkaitan pelaksanaan kurikulum, penilaian kurikulum perlu dilaksanakan secara holistik merangkumi pelbagai aspek. Ini bertepatan dengan tujuan penilaian kurikulum ialah untuk menentukan sama ada objektif kurikulum telah dilaksanakan atau mencapai keputusan yang diinginkan. Terdapat beberapa model yang sering digunakan bagi menilai kurikulum. Setiap model mempunyai kekuatan dan kelemahan. Keputusan pemilihan model bagi menilai kurikulum ditentukan berdasarkan tujuan penilaian dibuat. Justeru, kertas konsep ini bertujuan meninjau model-model berkaitan penilaian kurikulum dan mengenal pasti model yang sesuai bagi menilai kurikulum prasekolah komponen Pendidikan Islam. Pada masa hadapan adalah diharapkan lebih banyak kajian berkaitan penilaian kurikulum prasekolah dilaksanakan bagi menambah baik kurikulum pendidikan prasekolah ..... 360 hits |
2 | 2024 Thesis | Penilaian komponen Pendidikan Islam dalam Kurikulum Prasekolah Kebangsaan di negeri Perak Mohd Azahar Madar Kajian kuantitatif secara tinjauan ini bertujuan untuk menilai komponen Pendidikan
Islam (KPI) dalam Kurikulum Prasekolah Kebangsaan (KPK) di negeri Perak
menggunakan Model Konteks, Input, Proses, dan Produk (KIPP) berdasarkan enam
objektif kajian. Seramai 205 orang responden yang terdiri daripada guru Pendidikan
Islam (GPI) dari negeri Perak terlibat dalam kajian ini. Kesemua responden dipilih
menggunakan persampelan rawak berstrata. Instrumen soal selidik yang mengandungi
99 item merangkumi dimensi KIPP telah digunakan dalam kajian ini. Dapatan kajian
dianalisis secara deskriptif (min dan sisihan piawai) dan inferetif (anova sehala dan
regresi berganda) menggunakan perisian SPSS versi 26. Analisis kebolehpercayaan
mendapati kebolehpercayaan instrumen berada pada tahap tinggi dengan nilai Alpha
Cronbach sebanyak 0.9. Dapatan kajian menunjukkan bahawa keseluruhan penilaian
dimensi KIPP berada pada tahap yang tinggi dengan nilai skor min di antara 3.89
sehinga 4.25. Namun, b..... 415 hits |