UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Mohd Izzuddin Mohd Pisol |
1 | 2015 article | Kesediaan guru dalam pengajaran Model Tasmik program j-Qaf Mohd Pisol Mohd Izzuddin, Hashim Azmil, Abd. Ghani Kamarulzaman, Komponen asas guru j-QAF yang berkesan memerlukan kepada kemahiran dalam pengajaran dan pembelajaran, penguasaan ilmu pengetahuan, motivasi diri dan personaliti yang positif. Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti tahap kesediaan guru dalam menjalankan Model Tasmik di sekolah kebangsaan. Sampel kajian ini terdiri daripada 422 orang guru j-QAF. Dapatan kajian ini diperoleh menggunakan kaedah tinjauan (survey) yang menggunakan soal selidik sebagai instrumen. Sebanyak 22 item telah diuji dan dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif. Hasil dapatan kajian menunjukkan 19 item berada pada tahap tinggi dengan min antara (4.01 hingga 5.00), manakala 2 item berada pada tahap sederhana tinggi (min=3.01-4.00). Dapatan keseluruhan menunjukkan bahawa tahap kesediaan guru berada pada tahap yang tinggi iaitu (min=4.27, sp.=0.392). Diharapkan kajian ini mampu menjadi panduan dalam memperbaiki dan memantapkan lagi perlaksanaan pengajaran guru j-QAF yang telah sedia ada dan menyelesaikan perm..... 1473 hits |
2 | 2016 thesis | Kesediaan guru dalam pengajaran model tilawah Al-Quran program j-Qaf Mohd Izzuddin Mohd Pisol Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap kesediaan guru dalam pengajaran Tilawah al-Quran Program j-QAF (Model Khatam al-Quran dan Model Tasmik) yang meliputi aspek ilmu pengetahuan, kemahiran mengajar, personaliti dan motivasi sebagai seorang guru j-QAF. Reka bentuk kajian ini adalah secara deskriptif diperoleh menggunakan kaedah tinjauan (survey) yang menggunakan instrumen soal selidik sebagai data utama dan temubual guru sebagai data sokongan. Sampel kajian ini terdiri daripada 422 orang guru j-QAF daripada 174 buah Sekolah Kebangsaan yang terpilih daripada seluruh Malaysia. Dapatan keseluruhan tahap kesediaan guru dalam pengajaran Model Khatam al-Quran dan Model Tasmik bagi keempat-empat aspek berada pada tahap tinggi. Hasil kajian yang diperolehi menunjukkan tidak terdapat perbezaan yang signifikan antara tahap kesediaan guru dalam pengajaran tilawah al-Quran program j-QAF berdasarkan jantina, umur, opsyen, pengalaman mengajar dan lokasi sekolah. Analisis Kolerasi Pearson r..... 1044 hits |