UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Mohd Khairulnizam Ramlie |
1 | 2021 thesis | Kesan reka bentuk tutor hologram terhadap pengalaman pelajar dan emosi dalam pembelajaran Mohd Khairulnizam Ramlie Kajian ini bertujuan untuk melihat aspek pengalaman pelajar yang berbeza peringkat
umur terhadap tutor hologram manusia sebenar. Empat kumpulan yang terlibat ialah
murid darjah lima, pelajar tingkatan empat, pelajar sepenuh masa dan pelajar sambilan
institusi pengajian tinggi. Kajian ini juga melihat kesan emosi seronok dan emosi dalam
pembelajaran pelajar yang tercetus disebabkan reka bentuk karakter tutor hologram
yang berbeza tahap realistik. Bagi tujuan tersebut tiga tutor hologram berbeza tahap
realistik telah dibangunkan, iaitu manusia sebenar, kartun 3D dan robot manusia. Hanya
pelajar sepenuh masa institusi pengajian tinggi sahaja yang terlibat untuk objektif kedua
kajian ini. Keseluruhannya, reka bentuk kuasi-eksperimen telah digunakan bagi
menjawab persoalan-persoalan kajian yang dibina. Bagi tujuan memperoleh maklum
balas dari responden, soal selidik UEQ telah digunakan untuk objektif kajian yang
pertama dan SAM serta AEQ digunakan untuk objektif kajian yang kedua..... 476 hits |
2 | 2021 article | Kesan tutor hologram dalam bentuk karakter robot manusia terhadap pengalaman pelajar (Lx) Mohd Khairulnizam Ramlie Tutor hologram sebagai perwakilan guru di dalam kelas merupakan suatu strategi yang mampu menarik minat serta meningkatkan motivasi pelajar. Sehingga kini, karakter manusia sebenar sering digunakan sebagai tutor hologram. Walaubagaimanapun, proses pembangunan tutor hologram manusia sebenar ini memerlukan proses yang rumit. Dengan kemampuan hologram yang boleh memaparkan pelbagai jenis karakter lain, penggunaan animasi karakter robot manusia boleh menjadi suatu alternatif dalam penyediaan medium tutor hologram ini. Namun, aspek pengalaman dan penerimaan pelajar terhadap pendekatan ini menjadi persoalan. Sehubungan itu, kajian ini bertujuan untuk mereka bentuk dan membangun tutor hologram karakter robot manusia dan melihat kesannya terhadap pengalaman pelajar (Lx). Model instruksi m-ADDIE dijadikan sebagai panduan pembangunan tutor hologram robot manusia serta bersandarkan teori dan prinsip berdasarkan tinjauan literatur yang berkaitan. Set soal selidik User Experience Questionnaire (UEQ..... 310 hits |