UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
Total records found : 7 |
Simplified search suggestions : Noor Aini Ahmad |
1 | 2012 article | Pengajaran kemahiran komunikasi bagi murid-murid bermasalah pembelajaran teruk Ahmad Noor Aini, Mahamod Zamri, Aziz Zahara, Murid-murid bermasalah pembelajaran teruk tanpa pertuturan turut mendapat peluang untuk belajar dalam Program Integrasi Pendidikan Khas Bermasalah Pembelajaran. Mereka berkomunikasi dengan guru dan rakan-rakan menggunakan bahasa isyarat sendiri. Perkara ini tentu menyukarkan mereka kerana tidak boleh berinteraksi secara bebas dengan orang di sekeliling mereka. Murid-murid bermasalah pembelajaran teruk tanpa pertuturan boleh mendapat manfaat daripada sistem pendidikan yang mereka hadiri jika guru dan murid menggunakan komunikasi augmentatif dan alternatif dalam proses P&P. Satu kajian kualitatif telah dijalankan secara naratif inkuiri sebagai kaedah kajian. Data dikumpul melalui pemerhatian di dalam bilik darjah, temu bual dan analisis bukti dokumen. Hasil kajian mendapati murid bermasalah pembelajaran teruk tanpa pertuturan belajar kemahiran bahasa menggunakan isyarat tangan dan berbantukan gambar yang mana boleh dianggap sebagai kaedah tradisional. Proses P&P kemahiran bukan lisan dap..... 1965 hits |
2 | 2005 monograph | Pelaksanaan kelas disleksia (program rintis) di Malaysia Philips Susanna Clare, Razalli Abdul Rahim, Kway Eng Hock, Ahmad Noor Aini, Muhammad Kamaliah, Yusuf Md Fawzi, Murid-murid disleksia menghadapi masalah atau kepayahan grafik dalam membaca, menulis dan mengeja. Mereka perlu diajar dengan pelbagai strategi pengajaran membaca agar masalah mereka boleh diatasi. Kajian telah menunjukkan 10 - 15% murid sekolah rendah masih menghadapi masalah pembelajaran dan gagal menguasai kemahiran asas 3M. Pelaksanaan kelas disleksia di Malaysia bermula pada tahun 2004. Kajian ini di jalankan untuk melihat pelaksanaan kelas disleksia dan pelbagai masalah yang timbul dalam kelas tersebut. Kajian ini melibatkan 25 orang guru, 24 orang pentadbir sekolah dan 22 orang ibu bapa dari 31 buah sekolah di seluruh Malaysia. Dapatan kajian menunjukkan sebahagian besar guru kelas disleksia dapat melaksanakan tugas dengan sederhana. 56% daripada pentadbir sekolah setuju program disleksia di sekolah mereka amat memberangsangkan dan 84% daripada responden ibu bapa bersetuju program disleksia perlu diperluaskan kesemua sekolah rendah... 4410 hits |
3 | 2015 article | Belajar kemahiran mengenal huruf menggunakan aktiviti membentuk doh Ahmad Noor Aini, Abd. Latiff Nur Liyana, Aktiviti membentuk doh boleh diaplikasikan untuk membantu murid bermasalah pembelajaran mempelajari kemahiran mengenal huruf. Kajian ini bertujuan untuk melihat sejauh mana aktiviti menggunakan membentuk doh dapat membantu meningkatkan penguasaan mengenal huruf dalam kalangan murid bermasalah pembelajaran. Kajian eksperimental kuasi dijalankan terhadap enam orang murid bermasalah pembelajaran yang dipilih secara pensampelan bertujuan di tiga buah sekolah menengah yang menjalankan Program Pendidikan Khas Integrasi (Masalah Pembelajaran) di dua buah daerah di negeri Perak Darul Ridzuan. Kumpulan kawalan di Sekolah A terdiri daripada dua orang murid (M1 dan M2) manakala rawatan dijalankan di Sekolah B dan Sekolah C. M3 dan M4 di Sekolah B menerima Rawatan 1 menggunakan aktiviti membentuk doh manakala M5 dan M6 di Sekolah C menerima Rawatan 2 menggunakan aktiviti percikan. Alat kajian terdiri daripada ujian pra dan ujian pasca dan kajian telah dilaksanakan selama tiga bulan. Dapatan kajian..... 1092 hits |
4 | 2011 monograph | Terapi pertuturan augmentatif dan alternatif bagi murid-murid bermasalah pembelajaran teruk Ahmad Noor Aini, Abd Razak Nor Siti Rokiah, Abdul Wahid Rohaizah, Mansor Marzita, 1943 hits |
5 | 2017 article | An effective diagnostic to overcome reading difficulties among learners with average reading ability Ahmad Noor Aini, Hashim Mashitoh, Ansaef Al-Juboori Aos A.Z., Zaidan Bilal Bahaa, 1683 hits |
6 | 2019 article | Using interactive media to support reading skills among underachieving children Noor Aini Ahmad This article presents a literature review on improving reading skills, and recommendations for reading skills that prepare children for the world of tomorrow. Remediation should begin as soon as a child is diagnosed as having problems with reading. As the demand for digital know-how has dramatically increased in recent years, interactive media has become a basic tool in today’s classroom. Children with weak working memory, and with difficulties in the rapid processing of information, need to be assisted to use digital literacy skills. Underachievers usually show a gap between their functional knowledge and performance potential. In order to prevent this gap from widening, underachievers are advised to work at their own functional level to overcome their deficits. Recommendations are made which are related to interventions that use interactive media as instructional material, and which may underscore an ability or desire to perform independently and more effectively. Three canvases fo..... 1379 hits |
7 | 2019 research_report | Kit pembelajaran interaktif membantu murid berpencapaian rendah menguasai kemahiran membaca secara lebih berkesan Noor Aini Ahmad Kajian ini bertujuan untuk membina kit pembelajaran interaktif bagi membantu murid
berpencapaian rendah menguasai kemahiran membaca perkataan. Terdapat tiga alat, iaitu
borang soal selidik kebolehlaksanaan, permainan pintar dan borang penilaian kesahan.
Dapatan menunjukkan tiada perbezaan yang signifikan dalam keperluan untuk
membangunkan kit pembelajaran interaktif untuk murid berpencapaian rendah
berdasarkan kumpulan perkhidmatan [t=2.64, p=.749 (p>.05)]. Penemuan juga
menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan dalam kandungan kit
pembelajaran interaktif dengan tahap pendidikan [t = -1.00, p= .752 (p>.05)]. Keputusan
MANOVA menunjukkan perbezaan yang signifikan antara tahap pendidikan dengan
murid berpencapaian rendah [F(1)=6.98, p=0.01 (p.. 677 hits |