UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 2 |
Simplified search suggestions : Noor Haffizan Zali |
1 | 2024 Article | Analsis keperluan pembinaan program intervensi dalam sesi memaskan badan dalam pembelajaran dan pemudahcaraan pendidikan jasmani Noor Haffizan Zali Pendidikan Jasmani memainkan peranan penting dalam mendidik dan meningkatkan aspek psikomotor, afektif dan kognitif murid. Pelibatan yang aktif dalam aktiviti fizikal dapat meningkatkan tahap kecergasan fizikal berdasarkan kesihatan sekaligus dapat meningkatkan skor gred pencapaian Ujian Standard Kecergasan Fizikal Kebangsaan untuk Murid Sekolah Malaysia (SEGAK). Kajian ini dijalankan bagi mengenal pasti keperluan untuk membina program intervensi dalam sesi memanaskan badan dalam sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) Pendidikan Jasmani. Kajian tinjauan menggunakan soal selidik ini dijalankan ke atas 110 orang Ketua Panitia Pendidikan Jasmani di negeri Pahang yang dipilih melalui pemilihan sampel bertujuan. Data dianalisis menggunakan analisis deskriptif. Hasil analisis menunjukkan seramai 95.1% (4.75±.43) bersetuju supaya satu program intervensi yang bersesuaian dijalankan dalam sesi memanaskan badan perlu untuk dibangunkan dalam PdPc Pendidikan Jasmani supaya dapat meningkatkan ..... 59 hits |
2 | 2024 Thesis | Pembinaan dan keberkesanan modul G-FiST untuk meningkatkan tahap kecergasan dan minat terhadap Pendidikan Jasmani Noor Haffizan Zali Kajian ini bertujuan untuk membina dan menilai kesan modul Guided Fitness and Skills Training (G-FiST). Pembinaan modul G-FiST ini adalah berdasarkan kepada model Sidek & Jamaludin. Modul G-FiST telah melalui proses kesahan pakar kandungan (96%) dan mempunyai nilai kebolehpercayaan (_=.94) yang tinggi. Kajian ini menilai kesan modul terhadap tahap kecergasan fizikal berdasarkan kesihatan dan minat terhadap aktiviti fizikal. Pendekatan kajian kuantitatif dengan reka bentuk quasiexperimental, (Pretest _ Postest Control Group Design) digunakan dalam kajian ini. Modul G-FiST mengandungi 16 aktiviti kecergasan fizikal dan lapan aktiviti kemahiran yang telah dijalankan ke atas murid tahun lima di empat buah sekolah di Daerah Bera, Pahang. Pemilihan sekolah dilakukan melalui teknik fishball draw dan pemilihan sampel seramai 160 orang dipilih berdasarkan kaedah intact sampling. Sampel terdiri daripada kumpulan rawatan (n=80) dan kumpulan kawalan (n=80). Tiga jenis instrumen digunakan iaitu mod..... 77 hits |