|
UPSI Digital Repository (UDRep)
|
|
|
| Total records found : 2 |
| Simplified search suggestions : Noorfarah Asmira Abdul Malek |
| 1 | 2021 Thesis | Pembangunan garis panduan guru untuk pelaksanaan amalan zikir bagi kanak-kanak bermasalah tingkah laku agresif Noorfarah Asmira Abdul Malek Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti elemen-elemen keperluan, membangunkan Garis Panduan Guru
Untuk Pelaksanaan Amalan Zikir dalam Kalangan Kanak-kanak Bermasalah Tingkah laku Agresif serta
mengenal pasti maklumbalas guru terhadap kebolehgunaan pelaksanaan amalan zikir melalui garis
panduan guru ini. Reka bentuk kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan kaedah
pengumpulan data melalui analisis dokumen dan temu bual. Analisis dokumen melalui
kajian perpustakaan dibuat bagi mengenal pasti elemen-elemen keperluan dan mendapat
kesahan pakar mengenai kesesuaian elemen-elemen keperluan tersebut dalam membina
Garis Panduan Guru. Pakar yang dipilih terdiri daripada dua orang pakar dalam bidang
pendidikan awal kanak-kanak dan seorang lagi dalam bidang agama. Temu bual dijalankan
kepada tiga orang gur..... 1749 hits |
| 2 | 2020 Article | Garis panduan guru: pelaksanaan amalan zikir bagi kanak-kanak bermasalah tingkah laku agresif Berpandukan kanak-kanak autisma Noorfarah Asmira Abdul Malek Jenayah dalam kalangan kanak-kanak patut dipandang serius kerana terdapat banyak laporan akhbar menunjukkan kanak-kanak di Malaysia sudah mula terjebak dalam jenayah-jenayah esktrem. Kajian ini bertujuan untuk menguji kebolehgunaan elemenelemen amalan zikir yang telah dibangunkan dalam Garis Panduan Guru terhadap kanakkanak berusia empat hingga enam tahun yang bermasalah tingkah laku agresif di sebuah TADIKA berkonsep Islam di Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Dua fasa yang terlibat dalam kajian ini adalah Fasa analisis keperluan dan pembangunan garis panduan guru (Fasa I) dan Fasa penilaian garis panduan guru (Fasa II). Kajian berbentuk kajian kes ini menggunakan kaedah penyelidikan berbentuk kualitatif dan 12 orang responden yang terdiri daripada enam orang guru dan enam orang ibu terlibat dalam kajian ini.
Instrumen yang digunakan dalam kajian ini adalah analisis dokumen, pemerhatian, senarai semak kanak-kanak agresif dan set soalan temu bual. Hasil temu bual bersama responden dalam Fa..... 1571 hits |