UPSI Digital Repository (UDRep)
|
![]() |
|
Total records found : 4 |
Simplified search suggestions : Nurul Ain Malek |
1 | 2022 Article | A need analysis for the development of Physics game-based interactive module in matriculation college Nurul Ain Malek Online interactive modules encourage active student involvement in the classroom and fulfil student needs of various levels of mastery during learning, because the modules can be accessed anywhere and anytime. The aim of this study was to conduct a need analysis to obtain the information from matriculation college lecturers for the purpose of developing game-based interactive modules among Matriculation Programme students. A survey was carried out to gain relevant information from 25 lecturers who teach Physics DP014 course at seven matriculation colleges. The questionnaire comprised primary constructs related to demographics, eliciting topics with the most difficulties, the need to develop a game-based interactive module, the use of the internet and electronic devices and the factors that make game-based interactive modules suitable for matriculation colleges. The data were analysed descriptively to obtain the percentage and mean values for all the constructs. The results showed that ..... 689 hits |
2 | 2024 Thesis | Pembangunan dan keberkesanan modul gamifikasi fizik bagi topik Haba, Hukum Gas dan Termodinamik dalam kalangan pelajar matrikulasi Nurul Ain Malek Kajian ini bertujuan untuk membangunkan sebuah modul gamifikasi fizik (P-GIM) bagi
topik Haba, Hukum Gas dan Termodinamik serta pengujian keberkesanannya terhadap
pencapaian pelajar matrikulasi. Kajian ini menggunakan Pendekatan Reka Bentuk dan
Pembangunan (PRP) yang mengandungi tiga fasa iaitu; (i) analisis keperluan, (ii) reka
bentuk dan pembangunan, dan (iii) penilaian. Kajian tinjauan telah dilaksanakan bagi
mendapatkan maklum balas pelajar dan pensyarah terhadap keperluan pembangunan
modul. Seterusnya, bagi fasa reka bentuk dan pembangunan modul, kesepakatan bagi 11
orang pakar telah ditentukan menggunakan kaedah Fuzzy Delphi bagi mendapatkan
maklum balas terhadap elemen-elemen dan isi kandungan yang sesuai dimasukkan dalam
modul yang ingin dibangunkan. Kaedah kuasi eksperimen telah digunakan pada fasa
ketiga kajian bagi melihat keberkesanan modul terhadap pencapaian pelajar. Seramai 52
orang pelajar telah terlibat sebagai kumpulan kawalan dan 52 orang pelajar lagi seba..... 485 hits |
3 | 2024 Article | Analisis kelemahan penggunaan retorik penerangan dalam karangan bahasa Melayu murid tingkatan empat di SMK Tun Haji Abdul Malek, Melaka Nurul Fazlina Md. Rodi Retorik merupakan satu subbidang linguistik yang digunakan dalam sebuah penulisan untuk menampilkan penulisan yang menggunakan bahasa yang berseni, indah dan berkesan. Penggunaan retorik juga dapat menekankan penggunaan aspek kesantunan, keterampilan dan pengaplikasian bahasa yang lebih baik dalam bentuk lisan dan bukan lisan. Selain itu, pemilihan penulisan karangan adalah bersesuaian sebagai salah satu instrumen utama dalam kajian untuk membuktikan keberkesanan penggunaan retorik dalam penulisan karangan murid. Tujuan kajian ini dijalankan adalah untuk menganalisis penggunaan retorik penerangan dalam karangan Bahasa Melayu murid tingkatan empat di SMK Tun Haji Abdul Malek, Melaka. Oleh hal yang demikian, terdapat tiga objektif utama kajian ini dilakukan iaitu mengenal pasti tahap kefahaman pelajar mengenai konsep retorik penerangan dalam karangan Bahasa Melayu, menganalisis penggunaan retorik penerangan dalam penulisan karangan Bahasa Melayu murid tingkatan empat di SMK Tun Haji Abdu..... 247 hits |
4 | 2024 Article | Kaedah Fuzzy Delphi reka bentuk Modul Kurikulum Pendekatan Neoterik bagi subjek Pendidikan Moral berdasarkan pembelajaran berasaskan masalah Nurul A’fiffa Che Malek Kajian ini dijalankan untuk mendapatkan kesepakatan pakar terhadap keperluan mewujudkan modul Kurikulum Pendekatan Neoterik bagi subjek Pendidikan Moral berdasarkan pembelajaran berasaskan masalah. Dalam kajian ini, kaedah Fuzzy Delphi Methode (FDM) menggunakan tujuh skala likert digunakan bagi mengumpulkan 10 orang pakar dalam bidang Pendidikan Moral yang mempunyai pengalaman mengajar lebih 10 tahun. Borang soal selidik kajian mengandungi 14 item yang terkandung dalam reka bentuk dan pembangunan modul Kurikulum Pendekatan Neoterik bagi subjek Pendidikan Moral tahun satu. Dapatan kajian menunjukkan secara jelas bahawa kesemua item dalam elemen pendekatan pembelajaran berasaskan masalah adalah nilai Threshold (d) tidak melebihi 0.2, peratus kesepakatan pakar juga tidak kurang dari 75% dan nilai Defuzzyfication juga melepasi syarat yang ditetapkan. Implikasi kajian ini dilihat dari segi penilaian yang dinilai oleh pakar di mana modul ini boleh digunakan sebagai bahan bantu mengajar dalam..... 64 hits |